سازه چادری

آلاچیق چادری در یک مدرسه در بروکسل بلژیک با نام برکندل با هدف حفاظت دانش آموزان آن مدرسه در برابر بارش های باران و وزش بادهای موسمی طراحی و ساخته شد. این مجموعه تلفیقی از سازه های چادری مختلف می باشد که شامل آلاچیق چادری ، کایت و زین اسبی است. گذشته از کاربرد و حسن بهره مندی از تشکیل سایه ای در مقابل نور خورشید ، طراحان آن تأثیر نمادین این سازه چادری را هم در طراحی خود لحاظ نموده اند.

 

آلاچیق چادری

طرح انتخابی

همان طور که عرض شد این سایبان پارچه ای تلفیقی از سه طرح مختلف است ؛ بنابراین می توان گفت که این پروژه یک طرح کاملاً سفارشی سازی شده را دریافت کرده است. اگر می خواهید که بطور جداگانه درمورد این طرح ها با شما سخن بگوییم ، پس با ما همراه باشید.

طرح کایت : سایبان چادری طرح کایت با دارا بودن ستون ها در کنار بیشترین فضا برای استفاده کنندگان را ایجاد می نماید . این سازه پارچه ای فرمی دو قوسی داشته و همین امر سبب شده تا برای آن نام زین اسبی را نیز به کار ببرند. با توجه به ظاهر و ماهیت این سازه و عدم آببندی کامل آن ، بیشتر در پروژه های دکوراتیو از آن استفاده می شود. از این طرح بعنوان سایبان روف گاردن ، سایبان ویلا ، سایبان پارک ، سایبان رستوران و کافی شاپ ، سایبان ورودی ، سایبان استخر و.. بهره می برند.

طرح آلاچیق چادری : این طرح خود دارای طیف وسیعی از فرم های مختلف سازه چادری است که شامل طرح هایی همچون خیمه چادری ، آلاچیق سالن ، پارادایس ، اُکتا ، هگزا ، توئین هد ، فلورا ، لاله ، تترا ، تترا وارونه و.. می شود.

طرح زین اسبی : این طرح نیز فرمی قوسی داشته و چیزی شبیه به زین اسب دارد ؛ به همین خاطر این نام را برای آن برگزیده اند. تفاوت این طرح با آرک قوسی در آن است که آرک قوسی در دوطرف خود دارای ستون است ، درحالی که زین اسبی یک آرک ۱۸۰ درجه بدون ستون می باشد و عموماً پوشش بیشتری از پارچه را دارا است.

 

آلاچیق چادری

جزئیات معماری طرح

با هدف پوشش دهی جایگاه رفت و آمد عابران در یکی از راهروهای این مدرسه ، طراحان این مجموعه از یک سازه چادری از نوع کششی با فرم نواری بهره برده اند. این امر بدون ساختن یک استراکچر فلزی جدید و صرفاً با بهم پیوستن ستون هایی بتنی محقق شده است. بهره مندی از یک سازه فلزی نگهدارنده و دارای تناسب با نوع معماری مکان احداث این سازه ها ، از خصوصیات این سقف پارچه ای می باشد که سبب هماهنگی و همسان سازی این سازه با محل اجرای آن است.

آلاچیق چادری ساخته شده در فضاهایی با گستردگی بیشتر این مدرسه (از جمله زمین های ورزشی و بازی) ، توانسته است گستره سایه ی بیشتری را برای دانش آموزان ایجاد نماید.

 

 آلاچیق چادری

جزئیات سازه ای آن

به منظور احداث این آلاچیق پارچه ای ، سازندگان آن از ستونی فولادی با یک پایه از نوع مفصلی بهره برده اند که بتواند بالانس و تعادل لازم را که بر اثر فشارهای جانبی پیش تنیده در این سازه بوجود آمده فراهم نماید. با توجه به شرایط اقلیمی بروکسل ، در رنگ آمیزی سازه فولادی از رنگ های صنعتی استفاده شده است تا استراکچر فلزی در هوای شرجی پایتخت دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود. این رنگ ها شامل چهار لایه بوده اند که به ترتیب سندلاست ، زینک ریچ ، پلی اورتان و پلی آمید می باشند.

 

آلاچیق چادری

جزئیات اجرایی پروژه

سطح پوشش این سازه و سایبان پارچه ای در بخش آلاچیق پارچه ای و نواری آن ۲۴۵ مترمربع می باشد که در طولی برابر با ۴۸ متر و حداکثر عرض ۱۲ متر ساخته شده است. بالاترین سطح ارتفاعی این استراکچر پارچه ای کششی ۵/۵ متر است که در قسمت آلاچیق این سازه بنا شده است. از خصوصیات بارز این سایبان چادری می توان به شکل پذیری آن در موقعیت های مختلف احداثی آن اشاره نمود ؛ بطوری که طراح با بهره جستن از کابل های پیش تنیده اطراف و با خلق منحنی هایی با شعاع های مختلف در پوشش اطراف این سازه و در گذرگاه آن ، توانسته است از تماس و ایجاد برخورد با درختان موجود پیشگیری نماید.

 

آلاچیق چادری

جزئیات پارچه مصرفی

دلیل استفاده از رنگ روشن و سفید در پارچه ی سازه های چادری ، باز گذاشتن دست مهندس طراح در نورپردازی به جهت بازآفرینی فضاهاست که در این نوع سازه ها استفاه می شود. جنس پارچه این مجموعه چادری نیز همانند سایر سازه های چادری دیگر از تیپ PE-PVC-PVDF می باشد که واکنش بسیار خوبی را در مقابل بارها و فشارهای وارد بر سازه و نیز تابش نور آفتاب از خود نشان می دهد. همان طور که می دانید بروکسل تابستان های داغی را پشت سر می گذارد ؛ به همین سبب استفاده از رنگ سفید علاوه بر مواردی که ذکر شد می تواند باعث انعکاس نور خورشید و درنتیجه ایجاد سایه ای خنک در زیر سازه چادری گردد.

تلفیق شکل های متنوع در سقف های پارچه ای

آلاچیق چادری

درباره محل اجرای پروژه

بروکسل از یک سکونتگاه کوچک روستایی در رودخانه سن رشد کرد و به یک شهر و منطقه مهم در اروپا تبدیل شد. از پایان جنگ جهانی دوم ، مرکز اصلی سیاست بین‌ الملل و پایگاه سازمان‌ های بین‌ المللی متعدد ، سیاستمداران ، دیپلمات‌ ها و کارمندان دولت بوده است. بروکسل پایتخت بالفعل اتحادیه اروپا است ، زیرا میزبان تعدادی از نهادهای اصلی اتحادیه اروپا از جمله شعب اداری – قانونی ، اجرایی – سیاسی و مقننه می باشد. جالب است بدانید که دبیرخانه بنلوکس و مقر ناتو نیز در بروکسل قرار دارد.

اقلیم بروکسل

بروکسل آب و هوای اقیانوسی با تابستان‌های گرم و زمستان‌های خنک را تجربه می‌کند. نزدیکی به مناطق ساحلی با ارسال توده های هوای دریایی از اقیانوس اطلس بر آب و هوای منطقه تأثیر مستقیم می گذارد. تالاب های اطراف نیز آب و هوای معتدل دریایی را سبب می شوند. به طور متوسط (بر اساس اندازه گیری های دوره ۱۹۸۱-۲۰۱۰)، تقریباً ۱۳۵ روز از سال شاهد بارش باران هستیم. این شهر همچنین اغلب در ماه های تابستان با رعد و برق های شدید مواجه می شود. با تعاریفی که عرض شد استفاده از سایبان های پارچه ای امری حیاتی است.

شکل پذیری سازه چادری در کاربری های گوناگون

آلاچیق چادری

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام