مقدمه

سازه چادری با اشکال مختلف کاربری های فراوانی در پوشش سقف فضاهای عمومی از جمله آمفی تئاتر ها دارد. در این مقاله بر آن شدیم تا سه نمونه متفاوت از اجرای پوشش سقف در آمفی تئاترهای دنیا را  که با سازه پارچه ای طراحی و اجرا گردیده اند برای شما به نمایش گذاشته و درمورد آن ها توصیح دهیم.

 

سازه چادری

استفاده از آلاچیق وارونه

سازه کششی با کاربری ایجاد پوشش های موقت در آمفی تئاترها ، تحت عنوان نمایشگاه های مختلف از جمله نماشگاه لباس و مد در این پروژه در شهر لندن مورد استفاده قرار گرفت. آلاچیق چادری وارونه به کار گرفته شده علاوه بر اینکه یک سازه دکوراتیو و نمادین محسوب می گردد ، به عنوان  پوشش این مکان برای برگزاری مراسمات فرهنگی و هنری نیز مطرح می باشد. سایبان چادری ، با فرم آلاچیق وارونه به شکلی اجرا گردیده که کمترین مزاحمت را برای سایر کاربری ها در زیر آن ایجاد نماید.

سازه چادری

توضیحات فنی طرح

این سایبان چادری ، متشکل از سه آلاچیق وارونه با ابعاد ۱۵ در ۱۵ متر می باشد. ماکزیمم ارتفاع آلاچیق چادری حدود ۱۱ متر می باشد. همچنین برای پوشش کامل فضای بین این آلاچیق ها توسط سازه پارچه ای چشمی شکل پوشانده شده است. نحوه قرارگیری این سازه غشایی به شکلی است که هنگام بارندگی ، نزولات جوی را به بهترین نحو ممکن به قیف آلاچیق پارچه ای منتقل می کند. در نقطه قعر این سایبان چادری نیز لوله اصلی اسکلت نقش مجرای هدایت آب را بر عهده دارد.

سازه چادری

پارچه مورد استفاده

پارچه مورد استفاده در این سایبان چادری ، از جنس پلی استر و با روکش پی وی سی در دو طرف آن بوده که نه تنها در مقابل شرایط گرم و مرطوب دارای مقاومت می باشد ، بلکه مقاومت خستگی خوبی در برابر سیکل بازو بسته شدن نیز داراست. این پارچه ها به دلیل خاصیت کشسانی خود می توانند کلیه ی بارهای وارده بر سازه و پارچه همچون بار باد و برف را به خوبی تحمل نمایند.

سازه چادری در میدان شهر تحت عنوان آمفی تئاتر موقت

سازه پارچه ای با کاربری سایبان چادری در یکی از مراکز خرید بزرگ در آلباسته کشور اسپانیا به عنوان سقف آمفی تئاتر موقت اجرا گردید. این سایبان پارچه ای با مساحتی در حدود ۲۲۰۰ متر مربع اجرا شده است. با توجه به فشردگی زمان و فرصت اجرای این سایبان ، بهترین گزینه ممکن استفاده از یک سازه کششی بود.

در طراحی این سایبان پارچه ای از اسکلت اصلی به شکل خرپای قوسی شکل به طول کلی ۶۰ متر بهره گرفته شده است. با توجه به اینکه جابه جایی این قوس ها با این طول کاری بسیار دشوار بود ، لذا این قوس ها در طراحی اصلی به سه قسمت تقسیم شدند و کار مونتاژ آن و همچنین اتصال به پایه های بتنی اصلی در محل اجرای پروژه انجام گردید. طرحی که برای این پروژه با توجه به کاربری آن انتخاب شده بود طرح آرک قوسی است که بصورت کاملاً سفارشی شده طراحی و نصب گردید. این طرح به دلیل عدم وجود ستون های مزاحم در وسط سازه گزینه ی بسیار خوبی برای این کاربری بود ، زیرا که می توانست بیشترین فضا را در اختیار کاربران خود بگذارد.

سازه چادری

سازه چادری

توضیحات تکمیلی طرح

در این سازه غشایی از پارچه پلی استر با رو کش پی وی سی در هر دو طرف آن استفاده گردید که قابلیت عبور نور را داشته و همچنین قابلیت تحمل بارهای وارده اعم از بار باد و بار برف را دارا می باشد. علاوه بر این سایبان چادری اصلی ذکر شده ، از سه آلاچیق چادری وارونه در ورودی این مجموعه نیز استفاده شده است. این سایبان های چادری وارونه زیبایی خاصی را به این محل بخشیده اند. از آلاچیق های معکوس یا همان وارونه به دلیل شکل ظاهری آن ها ، بیشتر بعنوان المان معماری در ورودی یا بخشی از محوطه باز ساختمان های اداری و تجاری بهره می برند. این آلاچیق ها می توانند بعنوان سایبانی مدرن نیز مطرح باشند.

سازه چادری

سازه چادری

خیمه چادری در سقف آمفی تئاتر

در یکی از بزرگ ترین آمفی تئاترهای کشور ترکیه تصمیم به اجرای یک سقف مدرن برای ایجاد پوشش مناسب برای این محل گرفته شد. این آمفی تئاتر دارای ظرفیت ۳۰۰۰ نفر می باشد. با توجه به توپوگرافی منطقه و محل این آمفی تئاتر ، بهترین گزینه ممکن استفاده از سایبان چادری به شکل خیمه چادری بود. ستون های اصلی این سازه پارچه ای به شکل خرپاهایی عمودی به ارتفاع ۲۵ متر در دو قسمت اجرا گردید. در نتیجه یک سازه کششی دوقله خیمه ای و با زاویه متفاوت نسبت به هم ایجاد گردید.

سازه چادری

توضیحات فنی پروژه

همچنین جهت مهار و ایجاد کشش در سازه غشایی مذکور ، ستون هایی مورب در اطراف سایبان پارچه ای مورد استفاده قرار گرفت. کابل های کششی با قطر اسمی ۳۲ میلیمتر نیز وظیفه ایجاد کشش و انتقال بار پارچه سقف به ستون های میانی و همچنین ایجاد سطح غشایی بدون چروک را به عهده دارند. اتصال بخش های مختلف این پارچه به اسکلت اصلی توسط پلیت ها و کابل های فولادی تأمین شده است.

سازه چادری

سازه چادری

پارچه مصرفی

پارچه مورد استفاده از جنس پلی استر و با روکش پی وی سی در دو طرف آن بوده و توسط کمپانی معروف فرانسوی FERRARI تولید شده که مقاومت بالایی در برابر تابش نور خورشید و رطوبت بالا از خود نشان می دهد. همچنین با توجه به بافت ویژه آن که از بهم تنیدن الیاف پلی استر تشکیل شده ، این پارچه قابلیت عبور نور خورشید را نیز دارا می باشد و این موضوع به مطلوبیت آن می افزاید. این پارچه ها ضد حریق بوده ، بدان معنا که با کندسوز بودن و عدم انتشار حریق ، مانع از گسترش آتش به سایر نقاط پارچه ، سازه و سایر المان های موجود در اطراف آن می گردند.

سازه چادری

سازه چادری

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام