فرودگاه دالاس

سقف چادری پارکینگ

سقف چادری (پارچه ای) پارکینگ که در ورودی فرودگاه دالاس اجرا شده است مربوط به سال ۲۰۰۴ میلادی می باشد. البته در این سال طراحی آن انجام شده و سپس در سال ۲۰۰۵ میلادی به مرحله اجرا رسید. این سایبان چادری در ورودی جدید ترمینال D این فرودگاه در کنار پارکینگ قبلی آن ساخته شده است. استفاده از سازه های پارچه ای با کاربری پارکینگ عمومی در میان کاربری های مختلف آن طرفداران بسیاری را دارد. ایجاد شکل های متنوع به منظور سقف پارکینگ چادری امتیاز ویژه ای را به طراحان سازه می دهد و آن هم این است که طراح می تواند با توجه به محل نصب پارکینگ چادری ، طرح متناسب از منظر معماری را پیشنهاد دهد.

 

سقف چادری پارکینگ

مساحت سقف پارچه ای

این سایبان پارچه ای طولی برابر با ۸۷ متر و در امتداد ترمینال فرودگاه و عرض متوسط ۵۲ متر را داراست. زیربنای کل این سقف پارچه ای حدوداً ۳۳۰۰ مترمربع است که در نوع خود در جهان بی نظیر است.

 

سقف چادری پارکینگ

پارچه مصرفی

سازه چادری این پارکینگ از نوعی پارچه با جنس فایبرگلاس بوده که با پوششی از جنس تفلون تولید شده است. البته اکثر پارچه های سازه چادری موجود در بازار از جنس پلی استر و با روکش دوطرفه پی وی سی هستند که برای محافظت کاربران در برابر اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش از یک لایه ی مخصوص موسوم به Anti UV بهره برده اند. با وجود چنین پارچه هایی ، عموم مردم می توانند با خیالی آسوده از سایبان خود نهایت لذت را ببرند ؛ چرا که دیگر نگران آسیب های پوستی و انواع سرطان های مرتبط با پوست نخواهند بود. پارچه های سازه چادری به دلیل خاصیت کشسانی خود می توانند کلیه ی بارهای وارده همچون بار باد و برف را پس از کشش نهایی پارچه به خوبی تحمل نمایند.

 

سقف چادری پارکینگ

طراحی سازه ای سقف غشایی

طرحی که برای این سایبان های پارچه ای برگزیده اند ، در هیچ یک از طرح های روتین سازه های چادری نبوده و این پروژه بطور اختصاصی طراحی سفارشی شده است. از آنجایی که کاربری این مکان فرودگاه می باشد ، پس می بایست فرمی طراحی می شد که تداعی کننده این محل باشد ؛ بنابراین از چندین سایبان کایت ترکیبی استفاده گردید تا از دور نمایانگر طرح هواپیما باشد. این سایبان پارکینگ چادری از ۹ دهانه منفک و جدا با عرض متوسط ۹ متر تشکیل شده است و در قسمت اتصال به ورودی ترمینال از طرحی شبیه به پرنده استفاده کرده اند. تمام مجموعه ی این سقف پارچه ای توسط کابل های کششی به بنای اصلی ترمینال متصل شده اند. بارهای وارد شده که در مراحل طراحی این پارکینگ چادری اعمال شده شامل موارد ذیل است:

بار برف :

در طراحی سازه وزن برف را در محاسبات توسط کابل های کششی با مقاومت بالا اعمال نموده اند تا بتواند در هنگام تغییرات اقلیمی و بارش برف تحمل بارهای وارده بر روی سایبان ها را داشته باشد. البته این نوع مدلسازی در طراحی سازه های غشایی بر اساس بار برف غالب منطقه بعلاوه اعمال ضریب خطای بالاتر می باشد و شامل بارش های غیر معمول برف در منطفه نیست.

بار باد :

رفتار دینامیکی پارکینگ چادری را تحت بار باد وارده توسط آزمایشگاه تونل باد بطور کامل بررسی نموده اند. تا اطمینان لازم را از عملکرد مناسب این سایبان پارچه ای در شرایط بحرانی آب و هوایی بدست آوردند. طول دوره ای که به منظور بهره برداری برای این سقف پارکینگ پارچه ای در مرحله ی طراحی درنظر گرفته بودند برابر با پانزده سال است. این امر نشان دهنده ی مادام العمر بودن این سقف چادری می باشد. البته با توجه به پیشرفت روزافزون سازه های غشایی و طراحی های جدید ، این رقم به بیش از ۲۵ سال ارتقاء یافته است که در مقایسه با سازه های سنتی چیزی کم نداشته و می توان به آن ها لقب سازه های دائمی را نیز بخشید.

 

سقف چادری پارکینگ

طرح انتخابی و مزایای آن

استفاده از طرح آرک و یا زین اسبی در سازه های چادری بخصوص در متراژهای بالا بسیار حائز اهمیت است. دیگر طرح های سازه های پارچه ای از لحاظ معماری و دکوراتیو و نیز قوانین انتقال نیرو در سازه های پوسته ای و استراکچر فلزی بهره وری طرح زین اسبی را ندارند. طرح خیمه چادری هم این امکان را به منظور پوشش دهی سطوح گسترده تر را دارا می باشد ، اما به دلیل وجود ستون های میانی ، از جهت جانمایی و کاربری پارکینگ چادری ، محدودیت هایی را برای طراح بوجود می آورد. درنهایت پس از بررسی های بعمل آمده و با توجه به نیاز محل اجرای پروژه ، یک طرح سفارشی به کارفرما پیشنهاد شده و توسط ایشان مورد تأیید قرار گرفت.

سایبان چادری پارکینگ

نمایی از زیر سقف چادری فرودگاه دالاس

سقف چادری پارکینگ

درباره محل اجرای پروژه

فرودگاه بین‌المللی دالاس-فورت وُرث فرودگاهی بین‌المللی در دالاس‌فورت وورث ایالت تگزاس ایالات متحده آمریکا است. این فرودگاه بزرگ‌ ترین قطب امریکن ایرلاینز است که دفتر مرکزی آن در نزدیکی این فرودگاه قرار دارد. این فرودگاه سومین فرودگاه پررفت‌ و آمد جهان بر پایهٔ تعداد پرواز و نهمین فرودگاه پررفت‌ و آمد جهان بر پایه شمار مسافر است و از نظر مسافر و جابه‌جایی هواپیما ، پررفت‌ و آمدترین فرودگاه ایالت تگزاس است. از نظر پروازهای بین‌المللی نیز دهمین فرودگاه بزرگ ایالات متحدهٔ آمریکا و دومین فرودگاه بزرگ ایالت تگزاس (پس از فرودگاه بین‌المللی جرج بوش) محسوب می‌شود. امریکن ایرلاینز با حدود ۹۰۰ پرواز روزانه از این فرودگاه ، پس از دلتا ایرلاینز در فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا ، دومین قطب شرکت هواپیمایی بزرگ در جهان و ایالات متحده آمریکا است.

سایبان چادری پارکینگ

نمایی از سقف پارچه ای پارکینگ فرودگاه دالاس

سقف چادری پارکینگ

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام