سایبان پارچه ای  پارک

سایبان پارچه ای پارک دلفین شهر Harderwijk در کشور هلند

سایبان پارچه ای پارک ، دلیل انتخاب این طرح و ترکیب دو نوع متریال (یعنی آلاچیق چادری بهمراه یک سازه ی چوبی) ، همخوانی داشتن آن با محیط پیرامون و ایجاد فضایی آرامبخش است.

 

سایبان پارچه ای پارک

طراحی سازه چادری

یکی از چالش های بحث برانگیز این سازه پارچه ای ، روش طراحی و تولید المان های چوبی آن بود ، به شکلی که بتواند نیروهای وارده از طرف آلاچیق پارچه ای را منتقل نماید. همان طور که می دانید در ساخت سازه های غشایی از المان های فلزی استفاده نموده و طراحی این سازه ها بر اساس متریال پیش فرض آن یعنی فولاد صورت می پذیرد ؛ اما وقتی شما بخواهید این متریال را تغییر داده و با یک مصالح دیگر همچون چوب که به سختی انعطاف پذیری دارد جایگزین نمایید ، قطعاً دچار چالش های بزرگی در طول طراحی می گردید. اما خوشبختانه در این پروژه این کار به درستی انجام شده که نشان از مثبت بودن ماحصل همکاری مهندسین معمار و سازه دارد.

 

سایبان پارچه ای پارک

تولید و ساخت استراکچر سایبان پارچه ای

برای این سایبان پارچه ای از یک کمربند چوبی استفاده شده است. از هر دو طرف هم چند دستک دیگر به منظور اتصال نقاط پایینی سقف چادری بهره برده اند. شِمای کلی سایبان پارچه ای بصورت کاملاً صاف در نظر گرفته شده است ؛ به این علت که از تشکیل گودال های آب بر روی سقف چادری جلوگیری نماید.

 

سایبان پارچه ای پارک

رفتار سازه ای سایبان پارچه ای

از منظر نیرو های وارده بر سازه چادری این کار باعث افت نیروهای وارده به سازه چوبی آن خواهد شد ، چون با کمتر شدن قوس ها ، بازوی لنگرهای خمشی وارده بر سازه چادری به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

 

سایبان پارچه ای پارک

پیش بینی ها

از موارد مهمی که در مراحل طراحی در نظر گرفته شده، نحوه جمع آوری آب های ناشی از بارش باران بود. از آنجایی که این آلاچیق پارچه ای با هدف سقف چادری ورودی این پارک در نظر گرفته شده است ، اصلاً قابل قبول نبود که آب باران از اطراف آلاچیق به پایین بریزد. بنابراین با تعبیه نمودن لوله های مخصوصی در اطراف سایبان چادری ، مسیر هدایت آب های سطحی بصورت از پیش تعیین شده معلوم شد و از مسیری مشخص و با استفاده از زنجیره هایی با قطر کم به طرف آبروها در سیستم فاضلاب شهری هدایت شدند.

 

سایبان پارچه ای پارک

انتخاب پارچه مصرفی

پارچه ای که در این سایبان پارچه ای استفاده شد از نوع Ferrari 1002T2 و با وزن مخصوص ۱۱۰۰ گرم در هر مترمربع می باشد. طول عمر این پارچه ۱۵ تا ۲۰ سال می باشد که بسیار مناسب برای سازه پارچه ای دائمی است. مساحتی که این سایبان چادری می تواند پوشش دهد حدودا ۲۰۵ مترمربع می باشد.

سایبان پارچه ای

نمایی کامل از آلاچیق پارچه ای سایبان ورودی پارک دلفین

سایبان پارچه ای پارک

درباره محل اجرای پروژه

Dolfinarium Harderwijk که بیشتر با نام Dolfinarium شناخته می شود ، یک پارک پستانداران دریایی در هاردرویک هلند است. این پارک بزرگترین پارک پستانداران دریایی در اروپا است. در سال ۱۹۵۵ میلادی ، تاجر فریتس دن هردر به همراه برادرش کوئن ، صاحب یک شرکت حمل و نقل محلی و زمین بازی ، شروع به جمع آوری پستانداران دریایی کردند. آن ها با ساختن یک دلفیناریوم کار خود را شروع کرده و در سال ۱۹۶۵ میلادی این پارک به روی عموم باز شد. به گفته فریتس ، هدف این پارک آن بود که مردم هلند به این خاص ترین و افسانه ای ترین پستانداران دریایی احترام بگذارند.

 

ورشکستگی و انتقال مالکیت

در دهه هفتاد میلادی ، Dolfinarium مجموعه ی حیوانات خود را گسترش داد و محوطه های بیشتری ساخت. در پایان این دهه ، Dolfinarium شروع به ایجاد وابستگی و جذب سرمایه خارج از کشور کرد. از آنجایی که این وابستگی ها موفقیت مالی نداشتند ، Dolfinarium در سال ۱۹۸۲ میلادی ورشکست شد. به اصرار شهردار Harderwijk یک بنیاد جدید برای ادامه ی Dolfinarium ایجاد شده و در سال ۱۹۸۴ میلادی نیز سهام شرکت به یک مالک جدید فروخته شد. در سال  ۱۹۸۹، Dolfinarium یک بار دیگر دست به دست شده و مالک جدید آن پول خود را در ساخت جاذبه های جدید سرمایه گذاری کرد. بزرگترین ساخت و ساز ، ساخت تالاب در سال ۱۹۹۷ میلادی بود که حدود ۱۲ میلیون یورو هزینه در بر داشت.

 

بازسازی هایی جدید و متفاوت

در سال ۲۰۰۵ میلادی این پارک به مناسبت پنجاهمین سالگرد پارک تحت بازسازی اساسی قرار گرفت. در طول فصل زمستان ، بازسازی های بیشتری از جمله نوسازی گنبد قدیمی انجام شد. در سال ۲۰۱۶ میلادی ، دلفیناریوم اعلام کرد که تعداد دلفین‌ها را در پارک کاهش می‌دهد ؛ به این دلیل که جمعیت آن ها بسیار زیاد شده و نگهداری از دلفین ها با سرمایه های موجود کار آسانی نمی باشد. اما پس از همه ی این فراز و نشیب ها ، در سال ۲۰۱۸ میلادی ، Dolfinarium یک جاذبه ی جدید برای پارک دلفین ها افتتاح کرد و برای اولین بار در پنج سال گذشته بود که به سود رسید.

 

سایبان پارچه ای پارک

ساخت سایبان های ورودی

تغییر و تحول اساسی در پارک دلفین ها تا حدی بوده که توانسته علاوه بر ایجاد زیبایی ، رضایت مراجعین و عموم مردم را نیز بهمراه داشته باشد. ایجاد سازه های چادری در ورودی پارک به دکوراتیو نمودن فضای آن کمک شایانی نموده است. ترکیب چوب با پارچه و دیگر اتصالات سازه چادری ، هارمونی و جلوه ی ویژه ای به این مکان بخشیده است. سازه های پارچه ای علاوه بر ایجاد سایبان می توانند بعنوان یک نماد و المانی خاص برای خوانایی هر چه بیشتر فضاها بکار روند و این دقیقاً یکی از ویژگی های بارز سازه های غشایی است.

سایبان پارچه ای

  تعبیه زنجیره های نازک به منظور هدایت آب های سطحی به آبروها

سایبان پارچه ای پارک

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام