سایبان پارچه ای

سازه چادری کاربردهای متنوعی دارد. در آنتالیای ترکیه مجموعه ای از سازه های غشایی چتری با شکلی وارونه در یک مرکز خرید و در پیاده روی این مجتمع تجاری نصب شد. این سایبان چادری بطور کلی مساحتی در حدود ۱۲۴۰ مترمربع را شامل می شود. سازه پارچه ای یاد شده با فرمی مخروطی شکل ، اما بصورت وارونه طراحی ، تولید و نصب شده است. از منظر فرم سازه ای ، دقیقاً شبیه به شکل استاندارد آلاچیق چادری با شکلی معکوس است.

 

سازه چادری

دیتیل سازه ای و اجرایی

این سایبان های چادری بر روی ستون هایی فولادی و با شکل پروفیل های لوله ای و در اتفاع ۲۵ متری از سطح زمین و با قطر حداکثر ۲ متر استوار شده اند. پلان اجرایی هر کدام از این چهار سازه پارچه ای بصورت بیضی شکل می باشد. قطر اصلی آن نیز برابر با ۲۳٫۲۵ متر و قطر فرعی آن نیز ۱۶٫۸۴ متر است. برای انتقال بارهای وارده که بر روی آلاچیق های وارونه وارد می شود ، از یک فونداسیون بتنی مسلح با ابعاد ۴*۴ متر و به عمق ۲ متر استفاده نموده اند. این فونداسیون بارهای وارده را توسط بیس پلیتی با ابعاد ۲/۵*۲/۵ متر و با ضخامت ۱۰۰ میلی متر از ستون ها به فونداسیون و پس از آن نیز به خاک منتقل می کند.

 

سازه چادری

مراحل اجرای طرح

مراحل مختلف این پروژه که شامل طراحی ، تولید و نصب آن است ، تنها در مدت زمان دو ماه انجام شد که برای این پروژه ی عظیم زمان بسیار کمی است. بعد از ساختن این سازه ها و سایبان های چادری کششی در سال ۲۰۱۳ میلادی ، علاوه بر محبوبیت قبلی این مجتمع تجاری ، این چهار سایبان پارچه ای نیز با توجه به مباحث زیبایی شناسی معماری و المان بسیار شیک آن ها ، باعث گردید تا مراجعه کنندگان منظره ای فوق العاده زیبا را در این مرکز خرید شاهد باشند. در مجموع ، این چهار آلاچیق چادری عظیم پس از اجرای آن ها ، گذشته از پیش بر جذابیت این مرکز خرید  افزوده است.

طراحی این المان های معماری با نرم افزارهای اختصاصی صورت گرفته و تولید آن نیز توسط یک شرکت سازه چادری نام آشنا در کشور ترکیه انجام شده است. پس از تولید ، کلیه سازه های فولادی بعلاوه پارچه و دیگر اتصالات مخصوص به محل پروژه منتقل شده و سپس توسط یک تیم مجرب نصب گردیده است.

 

سازه چادری

معماری پروژه

از قابلیت های ویژه سازه های کششی در مبحث نورپردازی و آزادی عمل طراحان در ایجاد تکنیک های متنوع نوری می باشد که این امر نقش بسیار چشم گیری را در جذابیت هر چه بیشتر این نوع سازه های پارچه ای مدرن دارد. با توجه به اینکه پارچه های کششی مقدار قابل توجهی از نور را از خود عبور می دهند ، این مسأله هم امکان انتقال نور روز را به زیر سایبان میسر می سازد که خود سبب کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی است و هم آن که در طول شب می تواند نورهای مخفی که در پشت سازه اجرا شده است را به شکلی منحصربفرد و زیبا به معرض نمایش بگذارد که عموم مردم در شب با صحنه ای مسحور کننده مواجه می شوند.

 

سایبان چادری وارونه

نقش طراحی سازه های غشایی در تأسیسات شهری

شکل این سازه های پارچه ای و ستونی که در رأس هر کدام از این سایبان های چادری طراحی و ساخته شده ، بنحوی است که عیناً شبیه به همان آلاچیق چادری وارونه است و می تواند کلیه ی آب های سطحی این سقف پارچه ای را که نشأت گرفته از بارش برف و یا بارندگی است را همانند یک قیف بزرگ به سمت مرکز این سازه هدایت نموده و بعد از منتقل نمودن به قسمت تحتانی ستون ، به سیستم فاضلاب شهری سرایز نماید. این سیستم انتقال آب های سطحی توسط یک لوله ی ناودانی بزرگ که در رأس هر یک از این آلاچیق های وارونه تعبیه شده است انجام می گردد ؛ به گونه ای که هیچیک از کاربران و مراجعه کنندگان به این مرکز خرید متوجه این مسأله نمی شوند.

 

سازه چادری

مشخصات فنی پارچه مصرفی

نوع پارچه مصرفی این سایبان های چادری از پارچه ای به اسم Ferrari 1202 T2 می باشد. وزن هر مترمربع از این پارچه ها معادل ۱۲۵۰ گرم است و می تواند کلیه ی فشارهای وارده بر این سقف چادری را با توجه به سطح گسترده آن در هنگام بارش برف و باران تحمل نماید. انتخاب پارچه با این وزن ، سایبان ها را در رده ی سازه های کششی سنگین و بزرگ قرار می دهد. این پارچه ها از الیاف پلی استر تولید شده اند و در دوطرف پارچه ار روکش پی وی سی استفاده گردیده است. کمپانی فرانسوی تولید کننده پارچه برای محافظت عموم مردم دربرابر اشعه های مضر خورشید ، از یک لایه ی مخصوص موسوم به Anti UV در رویه ی بیرونی پارچه بهره برده است.

 

سازه چادری

میزان مقاومت سازه های کششی

با توجه به اینکه در پارچه ی این سایبان چادری از یک لایه پلی استر استفاده شده است ، مقاومتی بالغ بر نیم تن در عرض پنج سانتی متر را دارا می باشد ؛ علاوه بر لایه پلی استر ، یک لایه ی محافظ اشعه UV خورشید نیز در این پارچه ها استفاده شده تا مراجعین این مرکز خرید بتوانند با خیالی راحت در ساعات گرم روز تردد نمایند.

 

سازه چادری

استفاده در شرایط اقلیمی مختلف

این سایبان های پارچه ای در مقابل وزش شدید بادهای فصلی نیز مقاومت لازم را داشته و طراحی آن ها با توجه به استاندارد های رایج عمرانی و ساختمانی بوده است. با هدف عملکرد یکنواخت و بهم پیوسته ی این سازه ها در زمان وزش بادهای شدید ، در قسمت فوقانی ، سقف های پارچه ای توسط بازوهایی فولادی به همدیگر وصل شده اند.

نمایی از نورپردازی سایبان های پارچه ای

نمای زیرین آلاچیق های چادری مرکز خرید

سازه های پارچه ای کاوشکام

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه پارچه ای است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام