سایبان پارچه ای پیست اتومبیل

سازه چادری با کاربری سایبان جایگاه تماشاگران

سازه چادری پیست فرمول یک بحرین که در سال ۲۰۰۵ میلادی افتتاح گردید ، تلفیقی از معماری پیست فرمول یک و معماری خاص عربی می باشد. مهندسین طراح و متخصص در امر طراحی پیست های فرمول یک اتومبیل رانی ، با استفاده از شکل خیمه چادری که برگرفته از معماری خاص اعراب قدیم می باشد و در معماری خاورمیانه و شرقی بخصوص در بین اعراب از نقشی مهم برخوردار است ، سازه های پارچه ای این پیست بین المللی را طراحی نمودند.

 

سازه چادری

شرایط اقلیمی

این سایبان چادری در برابر شرایط جوی مختلف همچون تابش و گرمای شدید نور خورشید و نیز طوفان های شن که مختص شرایط اقلیمی آن منطقه است ، دارای مقاومت موردنیاز می باشد. به همین خاطر کاربران آن می توانند با خیالی آسوده از سایه فرح بخش آن در گرمای تابستان نهایت لذت را ببرند. گاهاً عموم مردم بر این باورند که سایبان های پارچه ای توانایی مقاومت در برابر شرایط سخت آب و هوایی را ندارند ، که این باوری اشتباه است.

 

سازه چادری

مشخصات عمومی سازه پارچه ای

این پیست ، اولین پیست بین المللی احداث شده در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود که در جنوب پایتخت کشور بحرین و در شهر منامه ساخته شد. این مجموعه با توجه به ابعاد وسیعی که دارد ، نه تنها توانایی برگزاری مسابقات رالی فرمول یک را داراست ، بلکه سایر مسابقات موتوری نیز در این مجموعه قابل برگزاری می باشد. این مجموعه ورزشی عظیم تنها در مدت زمان ۱۵ ماه ساخته شده که ظرفیتی بالغ بر ۴۵۰۰۰ نفر را داراست که می توانند بصورت زنده به تماشای مسابقات رالی فرمول یک از جایگاه مسقف تماشاگران و در زیر سایبان چادری بسیار زیبا بنشینند.

 

سازه چادری

سازه غشایی و نوع طراحی آن

کلیه ی سازه های این مجموعه ورزشی با الهام گرفتن از شکل خیمه چادری طراحی شده است. این نوع طراحی با طراحی های پیست های اتومبیل رانی مالزی ، شانگهای و ترکیه که توسط همین تیم انجام شده است مطابقت دارد. این تیم مهندسی در طراحی سازه چادری مذکور از المان هایی بهره برده است که از فرهنگ و سنن مختلف منطقه خلیج فارس الهام گرفته است.

 

سازه چادری

طراحی آلاچیق چادری  و دیتیل سخت گیرانه آن

با توجه به شرایط اقلیمی خاص این منطقه که همیشه درگیر بادهای شدید همراه با گرد و غبار و شن است و نیز هوای بسیار گرم و شرجی آن و با درنظر گرفتن مقاومت سازه و پارچه ی آن که می بایست در برابر اشعه UV خورشید کاملاً مقاوم باشد و نوع کاربری خاص این سایبان چادری ، استاندارهای بسیار سخت گیرانه ای بابت موارد ذکر شده و همچنین عملکرد آن در مواقع اضطراری همچون حریق و آتش سوزی ها صورت گرفته است.

 

سازه چادری

نقش تجربه کارهای مشابه در طراحی این سازه

ساخت و طراحی این پیست مسابقه توسط معمار آلمانی هرمان تیلکه ، همان معمار طراح پیست بین المللی سپانگ در مالزی طراحی شده است. پیمانکار اصلی این پروژه Cebarco-WCT بود. هزینه ساخت این پیست فرمول یک تقریباً ۵۶٫۲ میلیون دینار بحرین (۱۵۰ میلیون دلار آمریکا) بوده است.

این تیم مهندسی در پروژه های پیشتر یاد شده تجربه طراحی کارهای مشابه این چنینی را در رزومه ی خود دارا بود و علاوه بر آن از این نوع سازه های چادری در پروژه هایی با شرایط اقلیمی مشابه و با همان طرح خیمه چادری در شهر مکه و همین طور سازه پارچه ای عظیم برج العرب بهره برده بود که قبلاً امتحان خود را پس داده و از این رو این اطمینان را داشتند که این نوع سازه ها در شرایط اقلیمی بحرین نیز از مقاومت لازم برخوردار است.

 

سازه چادری

پارچه مصرفی

پوشش دهی این سقف پارچه ای با PTFE موجب ایجاد شدن سطحی کاملاً صاف و یکدست بر روی این سایبان پارچه ای شده است. این نوع پارچه از جنس پلی استر و با روکش دوطرفه پی وی سی می باشد. شرکت تولید کننده پارچه ، یک لایه ی مخصوص در رویه ی بیرونی پارچه قرار داده تا کاربران خود را دربرابر اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش و نیز انواع بیماری های پوستی در امان نگه دارد. این رویه به Anti UV معروف است.

نمایی زیبا از خیمه های چادری پیوسته بر روی ساختمان های این مجموعه ورزشی

سازه چادری

درباره محل اجرای پروژه

ساخت پیست مسابقات بحرین یک هدف ملی برای بحرین بود که توسط ولیعهد، شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه آغاز شد. در سال ۲۰۰۷ میلادی ، این پیست به اولین پیست جایزه بزرگ تبدیل شد که به دلیل ایمنی عالی، مارشال مسابقه، و امکانات پزشکی و استانداردهای بالای فناوری مورد نیاز برای حفظ آنها، جایزه برجسته مرکز تعالی موسسه FIA را دریافت کرد.

 

سازه چادری

چالش های پروژه

این پیست یک مشکل منحصر به فرد و بزرگ داشت. در وسط این بیابان ، یک نگرانی وجود داشت و آن هم این بود که شن و ماسه در مسیر مسابقه وارد نشود و مسابقه را مختل نکند. با این حال ، برگزارکنندگان توانستند با پاشیدن یک چسب بر روی ماسه‌ های اطراف مسیر ، ماسه ها را از مسیر دور نگه دارند. سطح مسیر از مصالح خاکستری ساخته شده است که از معدن بایستون هیل در Shropshire انگلستان به بحرین ارسال گردیده است. مواد روی پیست به دلیل سطح بالایی از چسبندگی که ایجاد می کند ، مورد تحسین رؤسای پیست و همین طور رانندگان فرمول ۱ قرار گرفته است. از همین مواد در پیست یاس مارینا ، محل برگزاری جایزه بزرگ ابوظبی نیز استفاده می شود.

سقف پارچه ای جایگاه تماشاگران و سایبان های بهم پیوسته آن

نمایی کلی از سازه های پارچه ای پیست بین المللی فرمول یک بحرین

سازه چادری

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام