سقف متحرک

سازه چادری کاربردها و مزایای بسیار زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم یک پروژه عظیم از یک مجموعه سایبان های چادری را در شهر مدینه مورد نقد و بررسی قرار دهیم. طراحی و ساخت یک سایبان پارچه ای متحرک برای محیط روباز مسجد النبی در شهر مدینه ، چالش های بزرگی را از منظر معماری و مهندسی برای تیم طراحی بهمراه داشته است.

 

سازه چادری

ایده ی طراحی سایبان متحرک در مدینه

این مسجد هر روزه شاهد بازدید هزاران زائر از خود است که در این مکان دور گرد هم می آیند. از این رو با توجه به شرایط اقلیمی و گرمسیری این شهر ، طراحان می بایست بدون اینکه نظم معماری آن را بر هم بزنند، بتوانند فضایی با دمای معتدل را برای زوار ایجاد نمایند. بهترین راه حل موجود برای این امر ، ساخت دوازده سازه چادری با شکل آلاچیق پارچه ای بصورت وارونه بود.

سقف متحرک مدینه النبی

سازه چادری

مشخصات ظاهری سقف چادری متحرک

ابعاد هر یک از این سازه های پارچه ای ۱۸*۱۷ متر است که ارتفاعی بالغ بر ۱۴ متر را داراست ، تا بتواند با اندازه های فعلی صحن مسجد تناسب و هماهنگی داشته باشد. این سایبان های چادری در سبک خود بزرگترین هستند. ساخت این سایبان های پارچه ای توانسته است  سهم بسزایی را در کنترل مصرف انرژی به ارمغان بیاورد. این سقف های چادری متحرک عملکرد بسیار مناسبی را در فصول مختلف سال با توجه به زمانبندی باز و بسته کردن آن ها که بصورت الکترونیکی انجام می شود از خود نشان داده اند.

 

سازه چادری

سقف پارچه ای متحرک و سیستم فاضلاب و روشنایی آن

در زمان بارندگی ها ، آب جمع شده بر روی سقف ها از طریق استراکچر سازه ای آن به طرف ستون های این سازه وارونه ای شکل هدایت شده که در نهایت به شبکه فاضلاب صحن منتقل می شود. به منظور پردازش نور برای این آلاچیق های چادری  از چهار لامپ فوق العاده قوی که بر روی ستون ها تعبیه شده اند بهره می برند تا بتوانند نور محیط در طول شب را فراهم نمایند.

 

سازه چادری

سقف متحرک و طرح توسعه

چیزی که باعث شد کارفرمای پروژه به احداث ۲۵۰ عدد آلاچیق پارچه ای دیگر ترغیب شود ، همین خصوصیات قابل توجه و نیز تجربه موفق در طراحی و نوع کاربری سازه چادری مورد بحث ما بود. مجموع این سازه ها مساحتی را بالغ بر ۱۵۰/۰۰۰ مترمربع پوشش می دهد که توانسته پاسخگوی نیاز ۳۵۰/۰۰۰ تا ۴۰۰/۰۰۰ زائر به فضایی دل انگیز را برآورده نماید که در نوع خود در جهان بی همتاست.

سایبان پارچه ای متحرک مسجد پیامبر در حالت باز شده

سازه چادری

اطلاعات تکمیلی پروژه

مسجد النبی در جهان به عنوان دومین مسجد بزرگ با زیباترین ساختار هنری خود شناخته می شود. مسجد اولیه یک سازه در فضای باز بود که با شاخه های خرما پوشیده شده بود و در سالیان متمادی و در ادوار حکومتی مختلف ، زمامداران و خلفای متعددی به بنای اولیه اضافه نموده و به سهم خود آن را گسترش دادند. این بنا با ۲۳۰۰ مترمربع مساحت تحت پوشش و نیز قطر ۶۱ متر ، حیرت انگیزترین سازه متحرک جهان تا آن زمان بشمار رفته و گویی کلیه ی محاسبات سازه ای قبل از خود را به سخره گرفته است!

این توسعه مستلزم درک مفاهیم کاملاً جدید و سیستماتیک سازه های جمع شونده و ساختارهای غشایی می باشد. نمونه ی اولیه ساخته شده برای SL Rasch ، جایزه مهندسی ساخت و ساز آلمان را در سال ۲۰۱۶ میلادی برای طراحان آن به ارمغان آورد. تیم طراحی و مهندسی سازه ، بیش از دو دهه بر روی توسعه ی معماری ، مکانیکی و ساختاری سازه های کششی و متحرک در فرمت بسیار بزرگ و به شکل آلاچیق های تاشو کار کرده است.

سقف متحرک مدینه النبی

مطالعات گسترده در سازه های غشایی

از جمله مواردی که این تیم مجرب و کارآزموده برای آن تحقیقات مفصلی را انجام داده است می توان به آزمایشات برای طیف گسترده‌ای از گونه‌ شناسی آلاچیق های چتری اشاره نمود که منجر به پیشرفت‌ های مداوم در سینماتیک و مهندسی درایو مکانیکی و همچنین فناوری‌ های غشای نساجی و.. می‌شود. این پیشرفت‌ ها در سیستم‌ های متحرک چتری در مقیاس بزرگ برای میدان مسجد النبی در مدینه و گسترش مسجد بزرگ در مکه به اوج خود رسیده است. سبک منحصر به فرد و ظاهر الهام بخش این سقف های جمع شونده ، نتیجه ی جستجوی مداوم برای رسیدن به راه حلی بهینه با همکاری متخصصان فناوری نساجی و مهندسی سازه و معماری می باشد.

 

سازه چادری

جوایز بین المللی پروژه

این پروژه عظیم ترکیبی از صنایع دستی سنتی و تولیدات صنعتی ، همراه با فناوری نوآورانه CAD بوده است. این طراحی جایزه بهترین نوآوری انجمن بین‌ المللی اتوماسیون و رباتیک در ساخت و ساز (IAARC) را برای این پروژه به ارمغان آورد. این پروژه همچنین برنده جایزه عبداللطیف الفوزان برای معماری مسجد در سال ۲۰۱۴ میلادی شد.

سقف متحرک مدینه النبی

سازه چادری

شبیه سازی های فناوری پیشرفته

توسعه ساختارهای غشایی حساس به باد نیاز به شبیه سازی های پیچیده ای در ابر رایانه ها دارد. این تنها راه برای محاسبه عناصر پارچه های کششی و سقف های تاشو ساخته شده از بسته‌ های الیاف آرامید مصنوعی یا دمپرهای لرزشی برای کاهش ضربه باد است.

شبیه‌ سازی‌ های محاسباتی برهمکنش سیال – سازه مبنایی را برای محاسبه رفتار باربری سازه‌ های سقفی با دهانه بزرگ و رفتار باربری دینامیکی آن‌ ها تحت بارهای مختلف باد فراهم می‌کند. این نوع شبیه‌ سازی تا به امروز در صنعت ساخت‌ و ساز منحصربه‌فرد بوده و نقطه عطفی در مدل‌ سازی رفتار تحمل بار سازه‌ های بسیار انعطاف‌ پذیر و بسیار سبک وزن به‌طور واقع‌ بینانه نشان می‌دهد.

سایبان های چادری متحرک مسجد پیامبر در حالت بسته شده

سقف چادری متحرک

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام