سایبان پارکینگ پایانه

سازه چادری پارکینگ

سازه پارچه ای خودرو ، به منظور ایجاد فضای لازم برای پارکینگ های عمومی و خصوصی کاربرد دارد. این نوع سایبان ها در طرح های مختلفی قابل ارائه می باشند.

 

سازه چادری پارکینگ

کاربرد سازه های پارچه ای

از جمله کاربردهای مهم و اساسی سازه های پارچه ای می توان به پایانه های مسافربری ، پارگینگ پارچه ای ، ایستگاه ها و.. اشاره کرد. خاصیت پوشش سطوح گسترده با دهانه هایی بزرگ و بدون ستون های متعدد ، از قابلیت های استثنائی و منحصر بفرد سازه های چادری می باشد. از دیگر خصوصیات یک سایبان پارچه ای ، قابلیت تبدیل محیط محل نصب به چشم اندازی جذاب و زیبا از نقطه نظر زیبایی شناختی در مباحث معماری می باشد.

 

سازه چادری پارکینگ

کلیات پروژه

در سایبان چادری اجرا شده در بندر پاتراسو در کشور یونان ، مساحت بالای ۲۳۰۰ مترمربع تنها با هشت ستون فلزی پوشش داده شده است. طول و عرض این سقف چادری برابر با ۶۸ متر و ۳۴ متر می باشد.

 

سازه چادری پارکینگ

توضیحات کلی سازه

بارهای وارده توسط چهار خرپای فلزی گرم گالوانیزه شده تحمل می شود که هر یک از این خرپاها توسط دو ستون فولادی مهار شده است. ارتفاع تاج این سقف پارچه ای برابر با ۶۷۰ سانتی متر می باشد. که در پیرامون سازه چادری به ۳۷۰ سانتی متر نیز می رسد. هر یک از این قوس های فلزی توسط استرند های کششی که از بالای ستون های فولادی امتداد پیدا کرده اند مهار شده است. در اطراف این سایبان چادری با کاربری پارکینگ عمومی ، از مهارهای کششی که وظیفه ایجاد پیش تنیدگی در سازه پارچه ای را دارند استفاده شده است تا با کشش اعمالی در پارچه ، توانایی تحمل بارهای وارده محیطی توسط سازه پارچه ای ایجاد شود.

 

سازه چادری پارکینگ

جزئیات طراحی سازه چادری

بارهای اعمالی در طراحی این سازه چادری دقیقا مطابق با آیین نامه EUROCOCE1 بوده است ، که برای بار برف برابر با ۶۰ کیلوگرم بر مترمربع و همچنین برای بار باد معادل ۸۰ کیلوگرم بر مترمربع می باشد. در نتیجه این بارگذاری و شکل مشخص شده در طراحی برای تامین کاربری مورد نظر که یک پارکینگ پارچه ای بوده است ، از پارچه FERRARI پیش تنیده با کد محصول ۱۰۰۲ و با وزن ۱۰۵۰ گرم در هر مترمربع از سطح و نیز مقاومت کششی ۴۰۰ تا ۴۲۰ کیلوگرم بر سانتیرمتر مربع و همین طور مقاومت برشی ۵۰ تا ۵۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع که با پوشش کامل PVDF می باشد استفاده شده است. این سقف پارچه ای با قوس دو جهته و نیروی پیش تنیدگی موجود در آن توانایی مقابله با بارهای اعمال شده را پیدا کرده است.

 

سازه چادری پارکینگ

توضیحات تکمیلی

این پایانه مسافربری یا سقف پارکینگ چادری به عنوان سازه ای دائمی محسوب شده که طول عمر ۲۰ سال  را برای آن در نظر گرفته اند. البته در این سال طراحی آن انجام شده و سپس در سال ۲۰۰۵ میلادی به مرحله اجرا رسیده است. این سایبان چادری در قسمت ورودی جدید ترمینال D این فرودگاه در کنار پارکینگ قدیمی آن ساخته شده است.

 

سازه چادری پارکینگ

درباره سازه های چادری

استفاده از سازه های چادری با کاربری پارکینگ عمومی ، در بین کاربری های مختلف آن طرفداران زیادی را دارد. ایجاد شکل های متنوع با هدف سقف پارکینگ پارچه ای ، امتیاز ویژه ای را در اختیار طراحان سازه قرار می دهد. و آن هم این است که طراح سازه می تواند با توجه به محل ساخت پارکینگ پارچه ای ، طرح متناسب را از منظر زیبایی شناسی معماری به کارفرما پیشنهاد دهد.

 

سازه چادری پارکینگ

ابعاد و مساحت

این سایبان چادری طولی برابر با ۸۷ متر و در امتداد ترمینال فرودگاه و عرض متوسط ۵۲ متر را دارا می باشد. مساحت تحت پوشش کل این سقف چادری در حدود ۳۳۰۰ مترمربع است.

پارچه – سقف چادری پایانه

سازه چادری این پارکینگ عمومی از پارچه ای با جنس پلی استر با روکش دوطرفه پی وی سی بوده که با یک لایه ی مخصوص موسوم به Anti UV در رویه ی بیرونی پارچه مستتر گردیده است. این لایه ی ویژه به جهت محافظت کامل کاربران این پارکینگ دربرابر اشعه های مضر خورشید و همین طور حفاظت ۱۰۰ درصدی خودروها در مقابل نور شدید آفتاب که باعث خوردگی و پوسیدگی رنگ ماشین ها می گردد تعبیه شده است.

 

سازه چادری پارکینگ

طراحی سازه ای سقف پایانه

این سایبان پارکینگ پارچه ای از ۹ دهانه جدا و با عرض متوسط ۹ متر تشکیل شده است. و در بخش اتصال به ورودی ترمینال نیز از طرحی شبیه به پرنده استفاده کرده اند. کل مجموعه این سقفچادری توسط کابل های کششی به سازه ی اصلی ترمینال متصل شده است. بارهای اعمال شده که در مرحله ی طراحی این پارکینگ پارچه ای درنظر گرفته شده شامل موارد زیر است :

  •  بار برف :

در طراحی سازه ، وزن برف را در محاسبات توسط کابل های کششی با مقاومت بسیار بالا اعمال نموده اند.

  • بار باد :

رفتار دینامیکی پارکینگ پارچه ای را تحت بار باد وارده توسط آزمایشگاه تونل باد ، بطور کامل بررسی کرده اند تا اطمینان مورد نیاز را از عملکرد مناسب این سایبان چادری ، در شرایط بحرانی آب و هوایی بدست آوردند.

 

سازه چادری پارکینگ

طول دوره بهره برداری

مدت زمانی که به منظور بهره برداری برای این سقف پارکینگ چادری در مرحله ی طراحی درنظر گرفته اند ، برابر با پانزده سال می باشد که این امر نشان دهنده ی مادام العمر بودن این سازه پارچه ای است. البته عمر حداقلی این نوع سایبان ها این مقدار می باشد ؛ اما تجربه نشان داده که ماندگاری این سازه های غشایی چیزی بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ سال است.

 

طرح انتخابی و مزیت های آن

استفاده از طرح آرک و یا همان زین اسبی در سازه های پارچه ای ، بخصوص در متراژهای بالا بسیار حائز اهمیت است. دیگر طرح های سازه های چادری از منظر معماری و دکوراتیو و همین طور قوانین انتقال نیرو در سازه های پوسته ای و استراکچر فلزی بهره وری طرح زین اسبی را به هیچ عنوان ندارند. طرح خیمه چادری نیز ، این امکان را به منظور پوشش دهی سطوح گسترده تر به کارفرمایان می دهد. اما به دلیل وجود ستون های میانی، به دلیل جانمایی و کاربری پارکینگ پارچه ای ، محدودیت هایی را برای طراح بوجود می آورد.

سقف چادری پایانه

نمایی کلی از سقف پارچه ای پارکینگ عمومی

سقف چادری پایانه

نمایی از زیر سقف چادری پایانه مسافربری

سازه چادری پارکینگ

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام