سازه پارچه ای

سقف پارچه ای استادیوم شهر عشق آباد کشور ترکمنستان با گنجایش ۲۰/۰۰۰ نفر به شکل یک سقف چادری بسیار زیبا مستتر شده است. استراکچر سقف این استادیوم توسط یک سازه خرپایی طراحی و ساخته شده که بصورت طره ای و با تیرهایی قوسی شکل به یکدیگر وصل شده اند. امروزه بکارگیری تیرها و سازه های قوسی شکل در مجموعه های ورزشی در قالب سقف پارچه ای و سازه های چادری با استقبال زیاد کاربران خود مواجه شده و در اقصی نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سقف پارچه ای

جزئیات سازه ای پروژه

سازه چادری این استادیوم توسط تیرهایی به شکل کنسول و بطور بهم پیوسته در جوار همدیگر مورد استفاده قرار گرفته است که می تواند عملیات پیش تنیدگی را بواسطه کابل های کششی در بخش جلویی و نمای سقف چادری موردنظر ما انجام دهد. با هدف پایدارسازی سازه های قوسی شکل در موقع نصب سازه پارچه ای ، می بایست از یک سری کابل هایی استفاده نماییم که قابلیت نگهداری سازه را در یک فضای ۳D برای ما ایجاد نماید.

بعد از نصب نمودن استراکچر فلزی سازه که بصورت کششی و در دو وجه سقف قرار گرفته ، می توان ایستایی مورد لزوم را فراهم نمود. این کشش در امتداد قوس های وسطی سازه به دو وجه آن ، عملیات پیش تنیدگی را در سقف چادری میسر می سازد که سرانجام با تشکیل پیش تنیدگی در کابل ها که در جداره های اطراف قرار گرفته است ، تنش نهایی را بر روی سازه چادری تولید می کند.

 

سقف پارچه ای

نقش سازه های غشایی در زیبایی شناسی معماری

سایبان پارچه ای استادیوم عشق آباد کشور ترکمنستان مساحتی بالغ بر ۲۵۰۰۰ مترمربع را دارا می باشد که می تواند این میزان از سطح مجموعه ورزشی مورد اشاره را به شکلی زیبا پوشش دهد. ایجاد فضایی شاد و مفرح و دل انگیز برای دیدن رقابت های ورزشی از نکات حائز اهمیت این سازه چادری به شمار می آید. این استادیوم با معماری چندوجهی ، هر یک بطور جداگانه تماشاگران را در خود جای داده اند. انتخاب رنگ پارچه بر اساس رنگ سازه و استراکچر این ورزشگاه سفید انتخاب شده تا هارمونی بهتری داشته باشد.

در بخش مرکزی این استادیوم جایگاه ویژه ی VIP و خبرنگاران تعبیه شده که همین امر زیبایی این مجموعه ورزشی را دوچندان نموده است. پارچه کششی به المان های فلزی قوسی شکل بصورت بخش به بخش توسط قطعات و اتصالات مخصوصی فیکس شده تا از افتادگی و شل شدگی پارچه جلوگیری گردد.

 

سقف پارچه ای

مشخصات فنی پارچه

پارچه ای که در این سایبان پارچه ای و بر روی سازه آن استفاده شده است از جنس پلی استر و با روکش دوطرفه ی پی وی سی بوده است. کمپانی سازنده (شرکت Serge Ferrari فرانسه) در رویه ی بیرونی پارچه یک لایه ی ویژه موسوم به Anti UV قرار داده تا بتواند کلیه ی تماشاگران و مربیان این ورزشگاه را دربرابر اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش محافظت نموده و با این کار مانع از بروز انواع بیماری ها و سرطان های پوستی برای آن ها گردد.

لازم به ذکر است که وزن این پارچه به ازای هر مترمربع پوشش سطح ، ۱۲۵۰ گرم می باشد که در رده بندی ، بین پارچه های با وزن بالا شناخته می شود. این وزن عموماً برای سازه های کششی در وسعت و مساحت بالا کاربرد دارد تا پارچه بر اثر فشارهای وارده همچون بار باد و برف به مرور زمان شل و چروک نشود.

 

سقف پارچه ای

عملکرد سازه چادری در برابر آتش سوزی

با توجه به راندمان فوق العاده عالی این قبیل پارچه ها که در شرایط سخت و حتی اضطراری از جمله آتش سوزی ها بسیار مثمر ثمر است ، می تواند گزینه ی مناسب و خوبی برای این چنین اماکنی محسوب شود ؛ از همین رو این نوع پارچه ها که در سازه های چادری مصرف می شوند ، تأییدیه رسمی آیین نامه های معتبر جهانی را در زمینه ی راندمان عالی در آتش سوزی ها را دارا می باشند. البته ضد حریق بودن این پارچه ها به معنای آتش نگرفتن آن ها نیست ، بلکه مقصود آن است که با توجه به خاصیت کندسوزی خود ، مانع از گسترش آتش به سایر بخش های سازه می گردد.

سایبان چادری به عنوان سقف جایگاه تماشاگران

سقف پارچه ای

درباره محل اجرای پروژه

عشق آباد که قبلاً بین سال های ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۷ میلادی به نام پولتوراتسک نامیده می شد ، پایتخت و بزرگترین شهر کشور ترکمنستان است. این شهر بین صحرای قراقوم و رشته کوه کپه داغ در آسیای مرکزی و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. از سال ۲۰۱۹ میلادی این شهر به دلیل تورم و مشکلات وارداتی ترکمنستان ، به عنوان یکی از گران ترین شهرهای جهان از لحاظ هزینه های بالای زندگی در آن شناخته می شود.

 

پیشینه اسم عشق آباد

قبل از سال ۱۹۹۱ میلادی ، این شهر معمولاً در زبان انگلیسی Ashgabat نوشته می شد که برگردانی از شکل روسی آن بود. اگرچه این نام در لغت به معنای «شهر عشق» یا «شهر ارادت» در فارسی مدرن است ، اما ممکن است این نام از طریق ریشه‌ شناسی عامیانه تغییر یابد. اویز گوندگودیف ، مورخ ترکمن معتقد است که این نام به دوران اشکانیان و قرن سوم پیش از میلاد برمی‌گردد و از نام بنیانگذار امپراتوری اشکانی ، آرشاس (اشک اول پارت) در فارسی اشک‌آباد (شهر اشک/آرشیس) گرفته شده است.

عشق آباد به مرز ایران بسیار نزدیک است. در سال ۲۰۱۳ میلادی ، عشق آباد بخاطر داشتن بلندترین ساختمان‌ های سنگ مرمر دنیا در کتاب رکوردهای جهانی گینس قرار گرفت. شهر شیروان در استان خراسان شمالی نزدیک‌ترین شهر ایران به عشق‌ آباد است و از مرز این شهرستان در حدود ۲۰ کیلومتر فاصله تا پایتخت ترکمنستان می‌باشد.

نمای بسیار زیبا از بالای سقف پارچه ای استادیوم

سقف پارچه ای

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام