سقف چادری زین اسبی

سازه چادری زین اسبی ، یکی از انواع سازه های غشایی و پارچه ای می باشد که شکل طراحی آن فرمی شبیه به زین اسب دارد. به همین خاطر این نام را برای آن برگزیده اند. این طرح از سازه های کششی ، به دلیل دراختیار قرار دادن فضایی بسیار بزرگ بدون استفاده از ستون های میانی ، از محبوبیت بالایی در بین معماران و مهندسین طراح برخوردار است.

برخلاف سازه های سنتی و متداول در صنعنت عمران و ساخت و ساز ، این نوع ساختارهای چادری می توانند در دهانه های بسیار بزرگ اجرا شده ، بدون آن که از ستون های میانی استفاده نمایند. از دیگر قابلیت های این طرح آن است که می توان برخلاف سازه های صنعتی همانند سوله ها که در این اماکن کاربرد دارند ، از فرمی متفاوت و زیباتر همچون آرک قوسی بهره برد. در مجموع همه ی این ویژگی ها ، طرح زین اسبی را به فرمی محبوب بدل نموده است.

سقف پارچه ای با طرح زین اسبی

سازه چادری زین اسبی

مزایا و ویژگی ها

یکی دیگر از تفاوت های عمده ی این نوع سازه ها با دیگر سازه های رایج ، نوع پوشش سقف آن است که در سوله های صنعتی از ورق گالوانیزه استفاده می شود ، در حالی که در سقف های چادری از پارچه های پلی استر و با روکش پی وی سی بهره می برند. این پارچه ها دارای یک لایه مخصوص موسوم به Anti UV هستند که کلیه ی اشعه های مضر خورشید را بطور کامل دفع نموده و مانع از ورود آن ها به زیر سایبان می گردد.

از دیگر مزایای این نوع غشاهای پارچه ای می توان به آببند نمودن کامل سقف ، جلوگیری از ورود تشعشعات مضر خورشیدی همچون UV ، تأمین نور لازم از طریق پارچه سازه چادری ، عایق بودن حرارتی و برودتی و موارد دیگر اشاره نمود. این سایبان ها به دلیل عدم محدودیت در طراحی و مساحت تحت پوشش ، از محبوبیت ویژه ای در بین مهندسین معمار برخوردار هستند. در پوشش سقف با سایبان های پارچه ای فرقی نمی کند که فضای مورد نظر یک سایبان پارکینگ است و یا یک رستوران بزرگ و یا یک آمفی تئاتر عظیم ؛ شما هر طرحی را که بخواهید در هر مساحت و ابعادی ، می توان به شکلی منحصربفرد طراحی نمود ؛ به گونه ای که نظیر آن را در هیچ جای دیگری ندیده باشید.

سازه غشایی و دهانه هایی با فرم آرک قوسی

سازه چادری زین اسبی

خلاصه ی پروژه

به مناسبت مقدمات گردهمایی تجارت و صنعت ، سیتک فروم سال ۲۰۱۵ میلادی ، Centro Fox ساخت یک مرکز سرگرمی را برای پوشش اخبار قبل از رویدادها آغاز نمود. مساحت این ساختمان ۱۰۶ در ۵۶ متر بوده که با مساحت کلی ۴۲۶۰ متر مربع ، یک فضای چند رشته ای بوجود آمده است. این سازه بسیار ایده آل برای انواع رویدادها مانند سخنرانی ها ، کنسرت ها ، جشنواره ها و انجمن ها و.. همانند Citek می باشد. با این مرکز سرگرمی ، Centro Fox نه تنها ظرفیت رویدادهای آن ها را گسترش می دهد ، بلکه همچنین به دامنه ی فضاهای فرهنگی و تجاری ارائه دهنده ی ایالت Guanajuato ، با هدف ارتقای گردشگری تجاری و ایجاد سودآوری اقتصادی بیشتر بر آن می افزاید.

طبق گفته ی کاربران عمومی و بازدیدکنندگان این مرکز سرگرمی ، پس از نصب این سازه چادری با طرح زین اسبی ، دیگر خبری از آزار و اذیت ناشی از اشعه های خورشید در فصول گرم سال و همین طور مشکلات ناشی از بارش های باران و برف در طول سال و به هنگام برگزاری جشنواره ها و دیگر مراسمات نبوده و کاربران این مرکز سرگرمی با خیالی آسوده از فضای بوجود آمده نهایت لذت را می برند.

 

سازه چادری زین اسبی

مشخصات فنی سازه چادری

در ساخت و تولید استراکچر فلزی سازه ها و سایبان های چادری از فولادی ویژه بهره می برند. این فولاد از نوعی ورق موسوم به ST37 ساخته شده است. اساساً این نوع ورق ها به دلیل خاصیت جوش پذیری بالایی که دارند ، بیشترین مصرف را در صنعت ساختمان و سازه های چادری دارا می باشند. ورق فولادی St37 از طریق فرآیند نورد گرم بر روی بیلت فولادی تولید می ‌شود و به دلیل سطح تمام شده خشن و سیاه رنگ، در دسته ورق های سیاه قرار می‌ گیرد. این ورق به دلیل برخورداری از استحکام بالا و کربن پایین، به طور گسترده‌ در صنعت و ساخت و ساز به کار گرفته می‌ شود.

ورق ST37 یک ورق فولادی کم کربن و جزو خانواده ورق ‌های سیاه است که مطابق با استاندارد DIN 17100 طراحی و تولید می ‌شود. این نوع ورق به سبب قیمت ارزان ‌تر در مقایسه با دیگر ورق ‌های فولادی و برخورداری از استحکام و خواص سایشی مناسب ، در بین مهندسان و طراحان محبوبیت خاصی دارد و یکی از پر کاربردترین ورق‌ های فولادی به شمار می ‌رود.

ورق سیاه St37 که زمانی به عنوان فلز پایه برای تولید ورق قلع اندود استفاده می ‌شد ، اخیراً کاربرد گسترده‌تری پیدا کرده ‌است. محصولاتی از قبیل میله‌ های فولادی سیاه در صنایع جوشکاری و ساخت و ساز برای ساخت خطوط راه آهن و تیرآهن‌ های I شکل، از ورق St37 تولید می‌ شوند. کاربرد ورق باید متناسب با وزن آن باشد ، چراکه با افزایش وزن ، میزان مقاومت ورق نیز افزایش می یابد.

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری، سایبان ماشین، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید.

 

سازه چادری زین اسبی

اطلاعات فنی

نام پروژه: سقف چادری محل برگزاری مراسمات فرهنگی Centro Fox Forum
محل اجرای پروژه: شهر سانفرانسیسکو دل رینکون ، گواناجواتو ، مکزیک
سال اتمام: سال ۲۰۱۵ میلادی
نوع غشا و پارچه مصرفی: Duraskin B1915
مساحت کل پروژه: ۴۲۶۰ متر مربع
نام مشتری : موسسه فرهنگی Centro Fox Forum
نوع کاربری پروژه : سازمانی
نوع پارچه (غشاء) مصرفی : PTFE فایبرگلاس
رنگ بندی پارچه : سفید
شماره محصول : Ferrari N650
طرح انتخابی : زین اسبی
مشخصات سازه فلزی : فولاد گالوانیزه گرم از نوع ST37
کارخانه تولید کننده پارچه : سرج فراری فرانسه
طول دوره گارانتی سازه و پارچه : ۳۵-۲۰ سال
پیمانکار عمومی پروژه : شرکت Matious
تیم طراحی معماری : گروه معماری نوین
مهندسی سازه : مهندس ویلیام گرید
تیم ساخت ، تولید و نصب : شرکت سازه چادری Joint

 

نمایی از زیر سقف چادری مرکز فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام