سازه پارچه ای طرح آرک

سازه چادری طرح آرک ، از جمله طرح های رایج و پر مصرف در سازه های چادری می باشد که عموماً در اماکنی همچون پایانه ها ، ورودی بناها ، سالن های نمایش و تئاتر ، تالارهای عروسی و موارد مشابه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این طرح به دلیل ظاهر ساده و در عین حال زیبایی که دارد می تواند در پوشش سقف فضاهای مختلف نقش بسزایی را ایفا نماید.

 

سازه چادری طرح آرک

انواع طرح آرک و کاربرد آن

بطور کلی طرح آرک به دو نوع آرک طره ای و آرک قوسی تقسیم بندی می شود. در سازه چادری طرح آرک طره ای ، با قرارگیری ستون ها در یک طرف سازه ، امکان استفاده در محل هایی که وجود ستون در وسط یک مانع محسوب می شود وجود دارد و فضای استفاده از سازه پارچه‌ای بیشتری را فراهم می نماید و یکی از مصارف اصلی این طرح در پارکینگ و سایبان ماشین می باشد. از این طرح بعنوان سایبان پارکینگ (ماشین) ، سایبان ویلا ، سایبان استخر و.. استفاده می شود.

در سازه چادری طرح آرک قوسی با قرار گیری ستون ها در کنار (طرفین) سازه امکان استفاده در محل هایی که وجود ستون در وسط یک مانع محسوب می شود وجود دارد و فضای استفاده از سازه پارچه‌ای را بیشتر می کند . این طرح می تواند با توجه به نیاز مشتری در چندین فرم متفاوت ساخته و اجرا گردد. کاربرد اصلی این طرح بیشتر بعنوان سایبان رستوران و کافی شاپ ، سایبان ویلا ، سایبان استخر ، سایبان نمایشگاه ها ، سایبان آمفی تئاترها ، سایبان غرفه های تجاری ، سایبان غرفه های سنتی و.. می باشد.

 

سازه چادری طرح آرک

سایبان پارچه ای زمین تنیس

امروز می خواهیم درمورد ساخت یک سایبان پارچه ای برای زمین های تنیس در شهر Auckland نیوزلند صحبت نماییم. این سازه چادری به این دلیل در مکان یاد شده ساخته شد تا کاربران آن بتوانند در شرایط سخت فصل زمستان دسترسی راحتی را جهت استفاده از زمین های تنیس دبیرستان Westlake داشته باشند. درواقع بتوانند در چهار فصل سال بدون داشتن دغدغه از این مکان استفاده نمایند.

 

سازه چادری طرح آرک

معرفی محل اجرای پروژه

اوکلند یک منطقه بزرگ شهری در جزیره شمالی نیوزیلند است. پرجمعیت ترین منطقه شهری در این کشور و پنجمین شهر بزرگ اقیانوسیه است. اوکلند بین خلیج هاوراکی در شرق ، رشته کوه هانوآ در جنوب شرقی ، بندر مانوکائو در جنوب غربی و رشته‌های وایتاکره و رشته‌های کوچکتر در غرب و شمال غرب قرار دارد. تپه های اطراف پوشیده از جنگل های بارانی است و چشم انداز آن با ۵۳ مرکز آتشفشانی که میدان آتشفشانی اوکلند را تشکیل می دهند ، پر شده است. بخش مرکزی منطقه شهری یک تنگه باریک بین بندر Manukau در دریای تاسمان و بندر Waitematā در اقیانوس آرام را اشغال می کند. اوکلند یکی از معدود شهرهای جهان است که دارای یک بندر در هر یک از دو بخش اصلی آبی جداگانه است.

 

سازه چادری طرح آرک

طرح آلاچیق چادری بهم پیوسته

پس از آن که مدیران این موسسه تصمیم به استفاده از یک سایبان پارچه ای بزرگ گرفتند ، از یک شرکت سازه چادری که مجری تخصصی در این زمینه بود دعوت به همکاری نمودند تا آنان را در طراحی ، ساخت و نصب این سازه پارچه ای یاری نماید. شرکت سازنده با ارائه ی طرحی از یک سازه بزرگ که متشکل از ۱۲ آلاچیق چادری بهم پیوسته بود ، کار خود را آغاز و شروع به ساخت استراکچر فلزی نمود.

 

سازه چادری طرح آرک

معماری منحصربفرد

با توجه به نیاز کارفرما و همین طور شرایط محل اجرای پروژه ، تصمیم بر آن شد تا شرکت تخصصی سازه چادری طرحی سفارشی را برای این مرکز ارائه نماید. پس از بررسی های بعمل آمده درنهایت طرحی با ترکیب اصلی فرم آرک قوسی و چند آلاچیق بهم پیوسته مورد تأیید کارفرما قرار گرفت. نکته قابل توجه در این طراحی آن است که اگر از درون و زیر سایبان به سازه چادری بنگریم فرم آرک قوسی را مشاهده می کنیم ، درحالی که شکل ظاهری آن از بیرون دوازده آلاچیق چادری بهم پیوسته را با فرم آرک قوسی نمایش می دهد.

 

سازه چادری طرح آرک

چالش های پروژه

با ساخت این سازه چادری عظیم ، می توان گفت که استفاده بدون وقفه دانش آموزان مدرسه از این زمین تنیس برای آنان کاملاً تضمین شده بود. از مشکلات و چالش هایی که بر سر راه ساخت و نصب این سایبان پارچه ای وجود داشت ، می توان به زمان تداخل نصب سازه با ساعات درسی دانش آموزان و نیز ناهموار بودن زمین اطراف محل نصب اشاره نمود.

عدم وجود یک سطح مسطح و صاف در زمان اجرای فونداسیون ها چالشی جدی را بهمراه داشته است ؛ از طرفی در زمان نصب و کشش پارچه تیم اجرایی را دچار مشکل نموده بود ؛ چرا که اگر کمی ناهماهنگی و بی دقتی در هنگام نصب وجود داشت ، پارچه ی سازه چادری چروک شده و از زیبایی آن بهش شدت کاسته می شد ؛ درثانی مقاومت پارچه و سازه نیز دربرابر فشارهای وارده همچون برف و باد کاهش پیدا می کرد.

 

سازه چادری طرح آرک

تأمین نور و کاهش مصرف انرژی

با هدف تأمین نور کافی برای زمین های تنیس از سازه های چادری با پارچه ای از جنس ETFE در حد فاصل مابین زمین ها استفاده گردید. لازم به ذکر است که این نوع پارچه ها با دارا بودن الیاف شیشه ای می توانند نور روز را به خوبی از خود عبور داده و نیاز به مصرف انرژی الکتریکی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. گذشته از کاربری این سازه پارچه ای ، چشم انداز زیبایی که پس از نصب در محوطه و بزرگراه مجاور آن ایجاد شده است از امتیازات این سایبان چادری محسوب می گردد.

سازه چادری طرح آرک

نمایی از سازه چادری طرح آرک

 

سازه چادری طرح آرک

نمای بیرونی از سایبان پارچه ای طرح آرک

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری، سایبان ماشین، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام