سازه پارچه ای

در سایبان پارچه ای با وجود ناپایدار بودن پارچه از زمان های دور انسان توانسته است با بهره گیری از قدرت تفکر خود روش هایی برای استفاده از پارچه در کاربردهای سازه ای دست یابد. این امر با توجه به سبک بودن سازه پارچه ای ، موجب پوشش دهانه های چندین متری می شود. در تصویر زیر روش نگهداری و استفاده از اعضای فشاری و طناب های کششی را مشاهده می فرمایید.

سایبان پارچه ای

تقسیم بندی سایبان پارچه ای به لحاظ عملکرد

سازه های پارچه ای طبق معیارهای مختلفی مانند عملکرد پوسته و سازه ، میزان تغییر شکل ، مدت زمان استفاده و دیگر موارد به ۵ دسته تقسیم بندی می شوند :

۱ – ساختمان های چادری

۲ – پوسته بیرون بنا

۳ – پوسته داخل بنا

۴ – سقف ها

۵ – کاربرد در نما

هر کدام از این موارد با توجه به کاربری سازه پارچه ای به صورت باز و یا بسته به کار برده می شوند.

سایبان پارچه ای

ساختمان های چادری که کاملاً پوشیده می باشند در گلخانه ها و نمایشگا ها به کار برده می شوند و ساختمان های با پوشش باز شو و بسته شونده در سقف استخرها و فضاهای بیرونی بسیار متداول است. بکارگیری سازه های چادری در نما منجر به زیبایی ساختمان ها می شود و با قرار گیری سایبان چادری در ورودی اصلی ساختمان می توان از محافظت شدن بازدیدکننده ها در برابر باران و آفتاب اطمینان حاصل کرد.

 

دسته بندی سایبان پارچه ای از نظر فرم

۱ – سازه چادری آنتی کلاستیک :

مخروطی شکل ، زین اسبی ، مخروطی معکوس ، تیز و دره ای ، طره ای

۲ – سازه چادری سین کلاستیک :

سازه های بادی ، گنبدهای کابلی

سایبان پارچه ای معمولاً از جنس PVC ،  PVDF  یا PTFE  می باشد که نوع پارچه آن با توجه به نیاز کارفرما و نوع کاربری تعیین می شود. به منظور بالا بردن مقاومت و دوام ، پارچه توسط مواد مصنوعی پوشانده می شود که می تواند پشم شیشه ، روکش پی وی سی و یا پلی استر باشد. با توجه به اینکه پلی استر از هر نظر از مواد دیگر بهتر و ارزان تر است ، در اکثر سازه های پارچه ای به عنوان روکش اصلی استفاده می گردد.

 

انواع سایبان پارچه ای بر اساس کاربری

امروزه با توجه به گسترش و استفاده روز افزون سایبان های چادری در اکثر پروژه ها ، این سازه ها برای کاربری های مختلفی مدنظر طراحان و مهندسین معمار قرار می گیرد که به اختصار برخی از آن ها مورد بررسی قرار می دهیم :

  • سایبان چادری ویلا :

از این نوع سایبان بعنوان پوششی برای محافظت از کاربران ویلاها در برابر اشعه های مضر خورشید بهره می برند تا با وجود لایه ی مخصوصی که در رویه ی بیرونی پارچه قرار دارد با ممانعت از ورود اشعه UV خورشید به زیر سایبان سبب در سلامت ماندن آنان شود و از طرفی به خنک نگه داشتن بخشی از فضای باز ویلاها کمک نماید. در ویلاها معمولاً از طرح هایی همچون سان شید ، رویال و  آرک استفاده می شود.

.

  • سایبان چادری ساحلی :

سایبان های ساحلی با دو هدف سایبان و المان معماری در سواحل و مناطق بندری نصب می شوند. از این نوع سایبان ها بعنوان یک سپر ایمن در برابر اشعه فرابنفش خورشید بهره می برند و از طرفی با شکل خاصی که دارند به مدرن شدن اماکن ساحلی کمک شایانی می کنند. طرح سان شید بیشترین کاربرد را برای این قبیل فضاها دارد.

.

  • سایبان چادری گردشگری :

سایبان های پارچه ای که در مناطق گردشگری نصب می شوند علاوه بر ایجاد سایبان می توانند با ایجاد فضایی دکوراتیو و خلق المان های معماری به جذب بیشتر گردشگران و به تبع آن افزایش رشد اقتصادی اینگونه مناطق بی انجامند. بیشترین طرح هایی که برای مناطق گردشگری مورد استفاده قرار می گیرد طرح کایت و پاگودا می باشد.

.

  • سایبان چادری کافی شاپ و رستوران :

نصب سایبان های پارچه ای در اینگونه اماکن نیز با دو هدف صورت می گیرد ؛ یکی ایجاد یک سایبان ایمن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و دیگری مدرنیته کردن فضای داخلی و خارجی کافی شاپ ها و رستوران ها که می تواند با جذب بیشتر مشتریان به رشد اقتصادی برای مدیران این نوع مجموعه ها منجر شود.

.

  • سایبان چادری پارکینگ :

از پرمصرف ترین کاربردهای سایبان های چادری همین سایبان های پارکینگی هستند که برای محافظت خودرو دربرابر شرایط مختلف اقلیمی نظیر بارش های باران ، برف ، تگرگ و رعد و برق و همین طور تابش نور آفتاب و اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش که می تواند سبب رنگ پریدگی و فرسودگی خودروی شما گردد طراحی و نصب می شوند. البته تفسیر مزایای سایبان های ماشین در همین چند کلمه نمی گنجد ، به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ۱۲ دلیل برای استفاده از پارکینگ چادری را مطالعه فرمایید.

.

  • سایبان چادری متحرک :

بطور کلی سایبان های پارچه ای به دو دسته اصلی ثابت و متحرک تقسیم بندی می شوند. سایبان های ثابت دارای تنوع بسیاری در طرح و رنگ بندی پارچه دارند ؛ سایبان های متحرک نیز تقریباً فرم ثابتی در طراحی داشته ، اما در جنس و نوع پارچه و همین طور نورپردازی در سقف چادری دارای انواع خاص خود می باشند. به سقف های متحرک سقف های جمع شونده نیز می گویند.

 

تعمیر و نگهداری سایبان پارچه ای

شاید اگر اطلاعات کافی درباره سازه های چادری نداشته باشید کمی نگران تعمیرات دوره ای و یا نگهداری از آن ها باشید ، اما ما به شما این اطمینان را می دهیم که نه تنها به تعمیرات و نگهداری خاصی نیاز ندارند ، بلکه حتی شما به هیچ شرکت خاصی هم برای این منظور نیازی نخواهید داشت. این سایبان ها صرفاً نیاز به یک شستشوی دوره ای دارند که بتوان سطح پارچه کششی را از آلودگی های محیطی پاکسازی نمود ؛ این این تنها با یک واترجت به راحتی امکان پذیر است.

 

سایبان پارچه ای

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام