سازه های چادری چیست؟

یکی از سازه های امروزی که ویژگی هاو مزایای خاصی را دارا می باشد سازه های پارچه ای می باشند. پیشرفت تکنولوژی و علم معماری به همراه زیبایی این سقف چادری اهمیت آن را دو چندان کرده است. هر سازه ای که دارای یک استراکچر فولادی بعنوان شاکله اصلی و پارچه ای کششی برای مستتر کردن سقف باشد به آن اصطلاحاً سازه چادری می گویند. این سازه ها بعنوان یک سازه دائمی در علم مهندسی شناخته می شوند که کاربردهای فراوانی در اماکن مختلف دارد.

 

سازه های پارچه ای چه مزایایی دارند؟

سازه های پارچه ای از مصالح سبک تری نسبت به سایر ساختمان ها استفاده می کنند ، بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش وزن ساختمان ها محسوب می گردند. ساختمان‌ های پارچه‌ ای آسان‌ تر ساخته می‌شوند ، به همین خاطر به نیروی کار کمتری نیاز دارند. با استفاده از یک سازه یا سایبان پارچه ای در کنترل دما و روشنایی بیشتر صرفه جویی خواهید کرد. سازه های پارچه ای بادوام به تعمیرات کمتری نسبت به ساختمان های دائمی نیاز دارند.

سازه های پارچه ای

 

تاریخچه سازه های پارچه ای در دنیا

تاریخچه این سازه ها به دوره اولیه حیات بشر باز می گردد که برای محافظت در برابر شرایط جوی به وسیله پارچه ، سایبان و پناهگاهی برای خود ساخت. در آن زمان انسان های اولیه برای ساخت پناهگاه پوست حیوانات را توسط ستون های چوبی به یکدیگر متصل و خود را از سرما محافظت می کردند. چادرهای عشایر نیز از ابتدایی ترین سازه های پارچه ای به شمار می روند که دارای انعطاف پذیری قابل توجهی می باشند. از این نوع سایبان چادری در سیرک ها و آمفی تئاترها نیز استفاده شده است. منشاء سازه های پارچه ای را می توان به بیش از ۴۴۰۰۰ سال قبل در عصر یخبندان و استپ سیبری جستجو کرد ؛ جایی که بقایایی از پناهگاه های ساده ساخته شده از پوست حیوانات که بین چوب ها پوشیده شده بودند یافت شده است.

 

دلیل ساخت سازه های چادری

هنر پوشش چادری مدرن با هدف استفاده از سطح کمتر و انعطاف پذیری در بدست آوردن فرم دلخواه پدید آمده است. سایبان پارچه ای قادر به پوشش دهانه های با متراژ بالاست و بایستی به وسیله المان های فشاری نگه داشته شده و با سیم های کششی مهاری نیز کنترل گردد.

سازه های پارچه ای

طراحی سازه های پارچه ای

اولین طرح سازه چادری توسط شوخوف طراحی گردیده و پس از آن نیز دو طرح نمایشگاه مونترال و ورزشگاه المپیک که از عظیم ترین سازه های پارچه ای هستند توسط فرانک اتو انجام شد. وزن سبک سایبان چادری انگیزه اصلی برای استفاده از این نوع پارچه ها بوده است. سازه های چادری کششی با توجه به رفتار کششی خالص در برابر نیروها زیر مجموعه سازه های بزرگ کششی به شمار می آیند و با توجه به برخورداری از یک هندسه فضایی سه بعدی می توان جزو سازه های فضاکار به شمار آورد. این سازه های سبک برای پارکینگ ها ، سقف رستوران ها ، سقف کافی شاپ ها ، زمین های بازی ، سقف آمفی تئاترها و همین طور سایبان تراس ساختمان ها کاربرد مناسبی دارند.

 

سازه های پارچه ای کششی چگونه می توانند برای شما مفید باشند؟

سازه پارچه ای کششی که به آن ساختار کششی ، ساختار پارچه ای یا سازه چادری نیز گفته می شود از یک قاب فولادی با مقاومت بسیار بالا و همین طور یک سقف غشایی بیرونی تشکیل شده است. ساختارهای پارچه ای کششی با کشش یک سیستم غشایی معمولاً با سیم یا کابل های مخصوصی که به آن استرندهای کششی نیز می گویند مشخص می شوند. ساختمان‌ های پارچه‌ ای در مقایسه با سایر متریال سنتی دیگر نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند ، به این معنی که در درازمدت در هزینه های خود صرفه‌ جویی خواهید کرد.

طراحی ، ساخت و نصب سریع و آسان یکی دیگر از مزایای سازه های پارچه ای می باشد که امروزه در امر ساخت و ساز یک فاکتور بسیار مهم بشمار می رود. تطبیق پذیری با محیط محل نصب و سازه های اطراف و همین طور افزایش نور طبیعی و دید داخلی و به دنبال آن بهبود بهره وری انرژی از دیگر مزایای این نوع سازه ها محسوب می شود.

 

ساختار و خواص پارچه کششی چیست؟

سازه های پارچه ای با درهم آمیختن نخ ها یا حلقه های درهم تنیده برای ایجاد مواد انعطاف پذیر دو بعدی ایجاد می شوند. رایج ترین آن ها ساختار پارچه های بافته شده است که از دو مجموعه نخ عمود بر هم تشکیل شده است که به صورت ضربدری و در هم تنیده شده و ساختاری منسجم و پایدار را تشکیل می دهند. این پارچه ها از الیاف پلی استر بصورت تار و پودی تولید می شوند که برای بالا بردن مقاومت آن ها در دو طرف پارچه از روکش های پی وی سی بهره می برند ؛ به همین دلیل این پارچه ها دارای مقاومت کششی بسیار بالایی هستند.

برای محافظت هر چه بیشتر کاربران سایبان های چادری در برابر شرایط مختلف آب و هوایی نظیر بارش های باران و برف و همچنین اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش ، از یک لایه ی مخصوص در رویه ی بیرونی پارچه استفاده می کنند تا بدین ترتیب سلامت کامل را برای آن ها به ارمغان بیاورند ؛ این لایه ی ویژه که در رویه ی بیرونی پارچه قرار دارد به Anti UV شهرت دارد.

 

فاکتورهای مهم در تعیین قیمت سازه پارچه ای

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین مواردی که برای مشتریان سازه های چادری از اهمیت ویژه ای برخوردار است قیمت محصول دریافتی است. از آنجایی که این نوع سازه ها دارای دو بخش مهم هستند (سازه و پارچه) و با توجه به تغییرات قیمت روزانه فولاد و همین طور پارچه های کششی که بر اساس نرخ ارز تعیین می شوند نمی توان قیمت ثابتی را اعلام نمود ؛ اما برای آن که بدانید چه عواملی در تعیین قیمت تمام شده سازه های پارچه ای تأثیرگذار هستند ، دانستن آیتم های ذیل خالی از لطف نیست :

  • طرح انتخابی یکی از مؤلفه های تعیین قیمت است ، زیرا که با تغییر طرح میزان استفاده از فولاد و پارچه نیز افزایش و یا کاهش پیدا می کند و در نتیجه می تواند تأثیر مستقیم در تعیین قیمت سایبان چادری داشته باشد.

.

  • مساحت تحت پوشش نیز از دیگر فاکتورهای تعیین قیمت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر چه متراژ بیشتر باشد قیمت هر مترمربع از سازه چادری نیز کمتر خواهد بود ، چرا که معمولاً در طراحی سازه های کوچک تر از المان های فلزی و همچنین پارچه کششی بیشتری در مقایسه با سازه های بزرگ تر برای ساخت سایبان چادری استفاده می شود.

.

  • جنس پارچه مصرفی یکی از مهم ترین بخش های تعیین قیمت سایبان چادری می باشد ، به طوری که پارچه های برند و با کیفیت بهتر قیمت های به مراتب بالاتری در مقایسه با پارچه های معمولی و یا حتی فیک موجود در بازار دارند ؛ از این رو اگر قیمت پایینی در یک سایبان با مشخصات مشابه به شما ارائه شد این نکته را نیز مدنظر داشته باشید.

.

  • محل نصب سازه چادری نیز می تواند تا حدودی در تعیین قیمت تمام شده محصول تأثیرگذار باشد. بعنوان مثال پروژه ای در مناطق جنوبی ایران در مقایسه با پروژه ای که در نزدیکی محل کارخانه ساخت (با فرض اینکه تهران باشد) از قیمت تمام شده بیشتری برخوردار است.

 

سازه های پارچه ای

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام