سقف پارچه ای بازارچه

سازه چادری

سقف پارچه ای بازارچه ؛ به منظور پوشش یک بازار سنتی در آنانیندوای کشور برزیل است. آنانیندوا شهری کوچک و تقریبا کم جمعیت در برزیل است که یکی از عمده ترین منبع های درآمد مردم آن خرید و فروش میوه جات و ماهی تولیدی کشاورزان و ماهی گیران محلی می باشد. از طرفی این کار و فعالیت اقتصادی روز به روز در حال گسترش بوده و در نتیجه این محل به یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمدترین محلات شهر تبدیل شده و دیگر جوابگوی نیاز این مقدار از جمعیت نبود. بنابراین پیدا کردن سایتی بهتر جهت ارائه ی محصولات آن ها امری ضروری به نظر می رسید.

 

سقف پارچه ای بازارچه

انتخاب طرح و طراحی سفارشی

در سال ۲۰۰۵ میلادی مسئولین بومی از مهندسین و متخصصین سازه های چادری کششی دعوت کردند تا یک سایبان چادری مناسب برای آن محل طراحی کنند. پس از بازدیدهای اولیه ی متخصصان از سایت مذکور و همچنین صحبت با کارفرمای پروژه ، چندین طرح پیشنهاد گردید ؛ اما با توجه به وسعت بالای این مرکز خرید ، کارفرما به دنبال طرحی خاص بود تا نه تنها بتواند بعنوان پوششی امن برای این محل باشد ، بلکه به یک نماد و سنبل مدرن نیز بدل شده و از دوردست ها برای عموم مردم قابل شناسایی باشد ؛ از این رو پیمانکار تخصصی سازه های چادری طراحی یک پروژه ی خاص را کلید زده و در دستور کار تیم مهندسین سازه و معماری خود قرار داد. سرانجام با همکاری تیم مهندسین معمار و سازه ، یک سقف غشایی چند طبقه در چند طرح طراحی گردید.

 

سقف پارچه ای بازارچه

طرح های ترکیبی ، انتخابی هوشمندانه برای پروژه

از جمله فرم هایی که در این مرکز خرید استفاده شد می توان به طرح کایت برای ایجاد سایبان در طبقه همکف ، طرح آلاچیق وارونه برای طبقه اول ، طرح پارادایس برای ویدهای مرکز خرید (به فضاهای خالی در وسط سالن های بزرگ مثل مراکز خرید و یا ساختمان های اداری بزرگ جهت تأمین نور و نیز دکوراتیو نمودن آن فضاها اصطلاحاً وید یا Void می گویند ) و همین طور طرح آلاچیق شش وجهی بدون ستون که از بالا توسط المان های قوسی شکل فولادی مهار شده است اشاره کرد. ترکیب این چند طرح با یکدیگر آن هم در چنین وسعت و مساحتی بزرگ ، کاری بسیار پیچیده و زمان بر بود که خوشبختانه با تجربه و تبحر بالای تیم پیمانکار سازه های چادری به خوبی انجام پذیرفته است.

 

سقف پارچه ای بازارچه

مساحت سازه پارچه ای

بازار جدید در سال ۲۰۰۶ میلادی در یک مکان فاقد استفاده گسترده به مساحت ۳۲۵۰ متر مربع ساخته شد. از دلایل انتخاب این منطقه ، امکانات حمل و نقلی بهتر آن و نیز وجود سیستم فاضلاب و دسترسی بهتر به منابع برق و آب آشامیدنی بود. حتماً می دانید که وجود دسترسی های محلی برای مراجعه به مراکز خرید از جمله مهم ترین و حیاتی ترین مواردی است که می بایست قبل از هر گونه اقدامی برای ساخت مجتمع های تجاری و مراکز خرید درنظر گرفت. این سقف پارچه ای کششی از سه  قسمت اصلی تشکیل شده است ؛ ۴۲ آلاچیق پارچه ای وارونه با قطر حدود ۱۰ متر ، ۴ آلاچیق ساحلی چتری هشت وجهی به قطر ۱۶ متر و همچنین ۲ آلاچیق پارک بزرگ به قطر ۱۶ متر.

 

سقف پارچه ای بازارچه

چالش های پروژه

ساخت یک مجتمع خرید خود به تنهایی چالش های خاص خود را دارد ، چه برسد به آن که برای پوشش آن مصالح سنتی را کنار گذاشته و از متریال نوین همچون سقف های غشایی استفاده نمایید.  گذشته از این ها ، در زمان بارش های باران و برف ، وجود آب های سطحی بر روی سقف چادری چالشی بحث برانگیز بود که تیم مهندسی با ایجاد المان های معماری در دل آلاچیق های وارونه توانسته اند آن را به درستی حل نمایند ؛ بدین صورت که آب ناشی از بارش باران و یا آب های ناشی از ذوب شدن برف ها از آلاچیق های پارکی و ساحلی (پارادایس هشت وجهی) بر روی آلاچیق های وارونه سرازیر شده و سپس توسط ناودانی هایی که در وسط ستون های این آلاچیق ها تعبیه نموده اند به سمت فاصلاب شهری هدایت می شود.

آببندی و ایزوله نمودن این سقف نیز یکی از چالش های بزرگ پروژه بوده است که خوشبختانه با توجه به نوع طراحی آلاچیق ها و اورلب کردن لبه ی پارچه ها بر روی یکدیگر ، بطور کامل آببندی انجام شده است.

 

سقف پارچه ای بازارچه

سازمان بندی سازه پارچه ای

سقف پارچه ای بازارچه مذکور توسط یک سازه فلزی فضایی خیلی قوی که توسط انکر بولت ها به زمین متصل هستند و در طرفین توسط رینگ های فولادی مهار شده اند. کل سایبان چادری به صورت پیوسته رفتار می کنند تا در برابر نیروهای پیش تنیدگی و بارهای سرویس دهی عملکرد مناسبی داشته باشد. در گوشه های آلاچیق چادری و آلاچیق پارچه ای وارونه از پیچ هایی برای کشش بیشتر سیستم سقف پارچه ای اسفاده شده است.

 

سقف پارچه ای بازار

امکانات و ویژگی های سازه پارچه ای مرکز خرید

در مرکز هر آلاچیق چادری یک مجرای جمع آوری آب های سطحی تعبیه شده است. علاوه بر این ، هر آلاچیق ساحلی دارای یک سیستم تهویه هوای مجزا نیز می باشد. برای پوشش فضای خالی مابین هر دو آلاچیق پارچه ای هشت وجهی از پارچه هایی با خاصیت عبور نور به شکل چشم استفاده شد تا بتوان از نور طبیعی بهتر و بیشتری در طول روز بهره برد. در شب نیز سعی بر آن شده که این سازه نورپردازی زیاد و چشم گیری داشته باشد و همان طور که در تصویر مشاهده می کنید ، از میان سقف بازارچه نیز نور ساطع می شود.

 

سقف پارچه ای بازارچه

مقاوم در برابر شرایط اقلیمی مختلف

بخاطر اقلیم گرم و شرجی برزیل که تقریبا هر روز نیز بارش باران را شاهد هستیم ، بایستی سازه فلزی این سایبان چادری در برابر خوردگی دوام کافی را داشته باشد تا از نظر طول عمر با سازه های پارچه ای با طول عمر بالای ۲۰ سال برابری داشته باشد. بر این اساس ، تمام قسمت های فلزی به صورت گرم گالوانیزه گردید. از آنجا که بارش برف در منطقه خیلی نادر و کمیاب می باشد ، سازه پارچه ای مذکور در مقابل بارهای مرده و زنده ، نیروی باد و کشش ناشی از پیش تنیدگی طراحی گردید. بنابراین پارچه این سقف پارچه ای کششی از نوع پلی استری با پوشش پی وی سی می باشد.

سقف پارچه ای بازارچه

نمای کلی از سقف پارچه ای بازارچه

سقف پارچه ای بازارچه

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ،  سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و همین طور ثبت سفارش محصول خود با ما در تماس باشید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام