سایبان چادری استادیوم

هدف از اجرای سازه چادری

سایبان چادری استادیوم ، ساخت این سقف چادری به دو منظور صورت گرفت ؛ اول آنکه سایبانی برای این زمین ورزشی در برابر باد و نور شدید خورشید باشد و دلیل دیگر نیز آن بود که حس فضایی باز را برای ورزشکاران فراهم نماید. بدین صورت امکان استفاده از این زمین ورزشی در تمامی فصول سال حتی فصل زمستان نیز امکان پذیر بود. برای رسیدن به هدف دوم سازه یعنی حس بودن در فضای باز ، طراحان از یک لایه ی پارچه برای سقف چادری استفاده نمودند تا نور روز به راحتی از سقف عبور نماید.

 

سایبان چادری استادیوم

پارچه مصرفی

پارچه ای که در این پروژه ی بزرگ از آن استفاده شده است از نوع ETFE می باشد. این پارچه به دلیل ماهیت شفاف خود توانایی عبور نور حداکثری را دارد ، بدون آن که اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش را از خود عبور دهد! از ویژگی های مهم این نوع پارچه ها می توان به کاهش مصرف انرژی اشاره نمود ، به گونه ای که با دریافت نور خورشید در زیر سقف چادری در طول روز دیگر نیازی به استفاده از پروژکتورهای بزرگ نبوده و نور آفتاب به اندازه ی کافی فضای ورزشگاه را روشن می نماید.

گذشته از آن نیز با آببندی و ایزولاسیون کامل سقف توسط این غشای پارچه ای ، از ورود سرما و گرما به درون استادیوم جلوگیری شده و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش می دهد. اگر شما بخواهید فضایی کاملاً سرپوشیده و ایزوله شده را همزمان با بهره مندی کامل از نور روز و حتی آسمان پرستاره ی شب داشته باشید ، استفاده از سایبان و سقف های چادری با پارچه های ETFE بهترین گزینه ی ممکن برای شما می باشد.

 

سایبان چادری استادیوم

مقاوم در برابر شرایط جوی

ساخت این سازه چادری جوری طراحی شده که در برابر نیروهای مختلفی همانند نیروهای شدید باد و وزن برف مقاوم باشد و حتی نشست برف روی سقف پارچه ای را نیز کاهش دهد. قوس های فولادی این سقف چادری بوسیله ی پروفیل های فولادی می تواند وزنی معادل ۴۵۰ کیلوگرم در هر متر مربع را تحمل نماید. جالب است بدانید که بطور کلی سازه های چادری به دلیل طراحی اختصاصی بر اساس بار باد و برف ، توانایی تحمل و مقاومت در برابر بارهای وارده ی ناشی از بارش های باران و برف و همین طور وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید را دارند ؛ این در حالی است که هیچ یک از سایبان های موجود در بازار چنین قابلیتی نداشته و به راحتی در مقابل فشار بار برف و یا وزش بادهای تند آسیب پذیر هستند.

 

سایبان چادری استادیوم

سیستم تهویه هوا

از لوله های فولادی که در ساخت سازه بکار رفته است ، برای انتقال هوای گرم در سقف پارچه ای استفاده می شود. دو طرف انتهایی این سازه پارچه ای قابلیت باز و بسته شدن را نیز دارا می باشند و همیین امر باعث تهویه ی هوا در فضا می گردد. طراحان این سقف باشکوه با طراحی اختصاصی این ورزشگاه مدرن توانسته اند جلوی محبوس شدن هوای تولید شده ی ناشی از ازدحام جمعیت در هنگام پر بودن استادیوم را گرفته و با ایجاد بستری برای تخلیه ی هوای موجود ، به تهویه ی مطبوع آن کمک نمایند. عملاً می توان گفت این ورزشگاه یک سقف ترکیبی ثابت و متحرک را دارا می باشد.

 

سایبان چادری استادیوم

شرایط اقلیمی منطقه

منطقه ای که این سقف چادری در آن قرار گرفته ، بارش های برف تا ۱۵۰ سانتی متر در آن گزارش شده است. در نتیجه این سازه چادری می بایست بسیار مقاوم بوده و از استحکام زیادی برخوردار باشد. اما هر چند هم که پارچه مقاومت داشته و یا از لوله های فولادی مستحکمی برای این سازه استفاده نمایند ، باز هم نمی توان خیلی اطمینان داد تا در برابر نشست برف سنگین مقاومت بالایی را از خود نشان دهد. البته این بدان معنا نیست که استفاده کنندگان و یا مالکین ورزشگاه بخواهند نگران این موضوع باشند.

طراحی اختصاصی این مجموعه ی ورزشی بر اساس بار باد و برف بوده است و این بدان معناست که بارهای وارده ی ناشی از حجم بالای برف بر روی سقف در نرم افزارهای اختصاصی سازه چادری اعمال شده و طراحی نیز بر این اساس صورت گرفته است ؛ یعنی طراخان این مرکز ورزشی پیش بینی برف سنگین غالب منطقه را بعلاوه ی یک ضریب اضافی در آن داشته اند. موضوعی که ما در این مقاله به آن اشاره کردیم مربوط به بارش های برف بیشتر از مقدار پیش بینی شده است که این امر ممکن است هر نوع سازه ی ساخته ی دست بشر را نیز در مواقع بحران آسیب پذیر کرده و این نوع سقف ها نیز از آن مستثناء نیستند.

 

سایبان چادری استادیوم

ارائه راه حل برای کاهش نشست برف

طراحان تنها کاری که می توانستند برای حل مشکل نشستن برف سنگین روی آلاچیق چادری انجام دهند این بود که این سقف پارچه ای را طوری طراحی نمایند تا امکان نشست برف روی آن را کاهش دهند. بنابراین سقف پارچه ای را بصورت شیبدار طراحی نمودند و آبروهای کافی و مناسبی را برای انتقال برف به بیرون سازه بر روی آن تعبیه نمودند. قوس هایی که این سازه چادری را تشکیل می دهند به صورتی است که در مجموع یک سهمی را شکل می دهند و در محل ساخت سازه به هم متصل می شوند.

وجود آبروهای بزرگ با تعداد بالا و همین طور قوس های موجود در سقف پارچه ای که خود منجر به ریزش برف به طرفین سقف می شود و نیز ایجاد تأسیسات مدرن برای کنترل و خروج برف ، تا حدود زیادی به کاهش چالش های ناشی از بارش برف در مقادیر بالا کمک نموده و با توجه به ایزوله بودن سقف ، می توان گفت که خیلی نباید نگران این موضوع بود.

سایبان چادری استادیوم

نمایی از استراکچر فلزی پیچیده سقف چادری استادیوم

سایبان چادری استادیوم

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری، سایبان ماشین، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید.

با ما درارتباط باشید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام