سازه چادری و سایبان چادری

تاریخچه سازه های غشایی

سازه چادری و سایبان چادری در دهه ی ۶۰ میلادی ، فرانک اوتو با فعالیت های خود در زمینه ی ساخت سایبان های پارچه ای ، باعث گسترش سازه های پارچه ای گردید. از جمله کارهایی که او در زمینه ی طراحی و ساخت سازه های چادری انجام داده است می توان به ورزشگاه المپیک مونیخ اشاره نمود که از بزرگ ترین کارهای او نیز محسوب می شود. با افزایش تجربیات در این زمینه و نیز پیشرفت تکنولوژی ، سازه های پارچه ای از لحاظ کیفیت ، مقاومت پارچه و نیز طراحی ظاهری ، بسیار پیشرفت نمودند.

تاریخچه سازه چادری

سازه چادری و سایبان چادری

ویژگی پارچه های بکار رفته در سازه های چادری

پارچه های بکار رفته در سازه های پارچه ای ، دارای مزیت ها و خصوصیات فراوانی هستند. از جمله ی این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :
۱- امکان اشتعال آن پایین است.
۲- قابلیت پرداخت صیقلی بسیار بالایی دارند.
۳- براق هستند.
۴- ضدقارچ ( ضد کپک ) هستند.
۵- به راحتی با روش HF یا همان فرکانس بالا ، جوش می خورند.
۶- اشعه مضر خورشیدی را جذب می نمایند ، اما از نفوذ آن به درون بنا جلوگیری می نماید.
۷- رنگ آن ها ثابت بوده و از بین نمی رود.

 

سازه چادری و سایبان چادری

طراحی و مهندسی سازه

سازه های چادری از منظر دارا بودن مسائل فنی و امنیت ، همانند سازه های بکار رفته با مصالح ساختمانی دیگر است. این سازه های چادری بوسیله ی نرم افزارهای تخصصی و خاصی آنالیز می گردند و تمامی مراحل طراحی ، ساخت و نصب سازه ها توسط مهندسین ناظر کنترل می شود.

امروزه سازه های چادری با سرعت بالا جای سازه های دیگر را در فضاهای باز می گیرند. چرا که این آلاچیق چادری مقاومت بسیار بیشتری در برابر شرایط جوی مختلفی همانند باران ، طوفان و .. را دارا می باشند. همچنین این سازه ها می توانند مساحت بسیار وسیعی را بر خلاف دیگر سازه ها پوشش دهند که این کار بسیار مشکل است.

اگر از این مواردی که تا اینجای مقاله عرض شد بگذریم ، ممکن است شما همراهان عزیز در مورد سازه های چادری سوالات زیادی را در ذهن خود گذرانده باشید. ما سعی می کنیم با توجه به نیاز شما ، به تک تک آن ها پاسخ دهیم.

تاریخچه سازه چادری

سازه چادری و سایبان چادری

سوالات رایج درمورد سازه های چادری و پاسخ به آن ها – بخش اول

سعی بر آن شده تا رایج ترین این پرسش ها را در زیر آورده و به آنها پاسخ دهیم :

۱- سازه چادری ( پارچه ای ) کششی یعنی چه ؟
سازه چادری کششی ، یعنی تمامی بخش های پارچه تحت کشش قرار گیرند که این نکته مهم ترین خصوصیت این سازه هاست. قوس های دو جهته سه بعدی تحت کشش باعث ایستایی سازه های چادری می باشد.

۲- آیا هزینه ای که ساخت این سازه های چادری در بر دارند همانند دیگر سازه های رایج است؟
خیر – سازه های چادری بدلیل استفاده ی کمتر از استراکچرهای فلزی و یا فولادی به مراتب هزینه ی بسیار کمتری را شامل می شوند. همچنین این سازه های چادری سبک بوده و در نتیجه نصب آن نیز بسیار راحت تر و سریع تر انجام می گردد و در مقابل به طور غیر مستقیم هزینه تمام شده ی کلی را کمتر می نماید.

۳- مقاومت سازه های چادری در برابر وزن برف سنگین و یا طوفان های شدید چگونه است ؟
طراحی سازه های پارچه ای نیز همانند دیگر سازه های رایج ساختمانی می باشد.
در نتیجه این سازه های چادری در برابر شرایط جوی مختلف مقاوم می باشند.

سوالات رایج درمورد سازه های چادری و پاسخ به آن ها – بخش دوم

۴- سقف های پارچه ای ، چه مقدار نور را از خود عبور می دهند ؟
یکی از مزیت هایی که سقف های چادری دارند ، استفاده از نور طبیعی می باشد. به میزان تقریبی ۵۰ % نور می تواند از این سایبان های چادری عبور نماید. همچنین این نور بطور کاملا یکنواخت پخش می شود و محیط زیرین سقف را دلنشین می نماید.

۵- کشش سازه های چادری دقیقا چگونه صورت می گیرد ؟
پارچه ها با استفاده از تکنولوژی پیش کشیدگی Precontrait ، در همان زمان تولید و پیش از آن که با روکش های PVC پوشانده شوند ، تحت کشش قرار می گیرند. بعد از آنکه با روکش PVC جوشانده شدند و تار و پود آن ها آزاد گردید ، کمی تنش پسماند در پارچه باقی می ماند. این فرایند مشابه عملی است که در سازه های پیش تنیده بتنی انجام می شود. یک پارچه معمولی دارای ظرفیت کششی در حدود ۴۰۰ کیلوگرم در عرض ۵ سانتی متر می باشد.

سوالات رایج درمورد سازه های چادری و پاسخ به آن ها – بخش سوم

۶- پارچه های بکار رفته در  این سازه ها معمولا چه ویژگی هایی دارند؟
پارچه های بکار رفته در این سازه ها بسیار گوناگون و متفاوت می باشند که هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا می باشد ، اما رایج ترین آن ها سه نوع پارچه ای است که در ذیل به بررسی فنی آن ها می پردازیم :

A. پارچه ی پلی استر با روکش PTFE در دو طرف آن که از پرمصرف ترین نوع پارچه ها در ساخت سازه های چادری می باشد.
B. پارچه های شیشه ای با روکش سیلیکون که در اماکنی بکار می رود که نیاز به تأمین نور بیشتری برای بنای خود باشند.
C. پارچه های شیشه ای با روکش تفلون پلی تترا فلورو اتیلن یا همان PVC از بین تمامی این پارچه ها ، پارچه ی پلی استر با روکش PVC از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد و طول عمر آن بین ۱۵ تا ۲۰ سال تخمین زده شده است.

۷- پارچه های بکار رفته در برابر شعله ی آتش مقاوم هستند ؟
این پارچه ها ضد حریق می باشند ، اما این خاصیت بدین معنی نیست که هیچ وقت آتش نمی گیرند. بلکه در زمان آتش سوزی عملکرد خوبی از خود نشان می دهند. این پارچه ها جلوی حریق بیشتر را گرفته و از حوادثی مانند خفگی با دود آتش جلوگیری می نمایند. از جمله رایج ترین این پارچه ها ، پارچه ی پلی استر با روکش PVC می باشد که در حین آتش سوزی و سوختگی ، باعث جلوگیری از ریختن مواد مذاب به پایین شده و این گونه باعث جلوگیری از وقایعی مانند سوختگی می گردد.

 

سازه چادری و سایبان چادری

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری، سایبان ماشین، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید.

شرکت سازه چادری کاوشکام ، طراح ، تولید کننده و مجری تخصصی انواع سازه ها و سایبان های چادری

شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و برآورد قیمت سازه چادری ، از راه های ذیل اقدام فرمایید :
۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ (تماس و واتساپ)
۰۲۱-۲۸۴۲۵۲۵۰ (دفتر مرکزی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام