سازه نمایشگاهی

نمایشگاه گل و گیاه هلند

سازه چادری نمایشگاه ؛

در ماه آوریل سال ۲۰۰۲ میلادی برای نمایشگاهی که هر ۱۰ سال یک بار در هلند برگزار می شود ، از شرکت سازه چادری Tentech BV درخواست شد که در این مکان یک سازه چادری به شکل یک پروانه طراحی و اجرا نماید.

 

سازه چادری نمایشگاه

بخش های مختلف سازه

این سازه پارچه ای از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل بدنه (قسمت سفید رنگ در تصویر) و بخش دوم بال های پروانه (قسمت نارنجی رنگ) می باشد. هر کدام از بخش های بالا به وسیله اتصالات جداگانه مهار شده است . در ادامه در مورد هرکدام از این دو بخش توضیحاتی را ارائه می دهیم.

 

سازه چادری نمایشگاه

بخش اول – بدنه پروانه ای شکل سازه

بدنه ی پروانه در این سازه پارچه ای شامل ۱۲ کمان فولادی با قوس های زیاد شونده که طول بزرگترین آنها برابر با ۴۰ متر است و قطر های آن ها نیز از ۱٫۵ تا ۱۲ متر متغیر است. کمان فولادی دوازدهم با زاویه ۴۵ درجه ساخته شده است و همین امر باعث می شود از نظر ظاهری ، سر این پروانه گرد به نظر برسد. این قوس ها توسط سازه پارچه ای پلی استری با پوشش پی وی سی پوشانده شده است. این سازه چادری نمایشگاه حدود ۱۴۰۰ متر مربع مساحت دارد.

 

سازه چادری نمایشگاه

بخش دوم – بال های پروانه ای شکل سازه

بال های این سایبان پارچه ای پروانه ای شکل از دو آلاچیق چادری وارونه متقارن تشکیل شده است که به وسیله ی ستون های فولادی اطراف و کابل های کششی مهار شده است. دهانه ی بال های این سازه برابر با  ۶۰ متر و ارتفاع بلندترین نقطه آن نیز برابر با ۸ متر می باشد. دو بال روبروی هم توسط کابل های فولادی که از بدنه ی پروانه رد شده است به هم متصل هستند.

 

سازه چادری نمایشگاه

نکات رعایت شده در ساخت سازه

برای کاهش وزن سایبان چادری ، بال ها و بدنه ی پروانه به هم متصل نشدند. بازشوهای واقع در پایین ترین نقطه بال های سازه چادری نقش آبرو را برای تخلیه ی آب باران ایفا می کنند. در این سازه پارچه ای برای عبور نور جهت گیاهان محیط ، از پارچه ی مشبک استفاده شده است. یه این نوع پارچه ETFE می گویند. این پارچه ها با توجه به ماهیت شفافی که دارند نور را به خوبی از خود عبور داده ، اما مانع از ورود اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش به زیر سقف و سایبان چادری می گردند.

 

انتخاب پارچه متناسب با نمایشگاه

وجود و دریافت نور محیط در طول شبانه روز بدون آن که اشعه های مضر خورشید را به درون سازه چادری وارد نماید ، دقیقاً همان چیزی بود که کارفرما به دنبال آن بود ؛ زیرا که نگهداری از حجم وسیعی از انواع گل و گیاهان تزئینی و غیر تزئینی کار آسانی نیست. هیئت مدیره ی این نمایشگاه به دنبال آن بود تا علاوه بر ایجاد یک پوشش گسترده و امن برای گل و گیاهان موجود در نمایشگاه ، بتواند تغییری نو و مدرن را در مقایسه با نمایشگاه های قبلی گل و گیاه هلند در بخش معماری آن ایجاد نماید.

 

سازه چادری ، یک انتخاب ایده آل برای نمایشگاه ها

پیدا کردن چیزی که بتواند هم فصای نامحدود را در اختیار کاربران و کارکنان نمایشگاه های این چنینی بگذارد و هم به دکوراتیو نمودن این قبیل فضاها کمک نماید کار آسانی نبود ؛ اما وجود سایبان های چادری و همین طور گستردگی و تنوع در طراحی و ساخت این سازه ها ، بهترین گزینه ی ممکن برای این اماکن است.

 

سازه چادری نمایشگاه

ایده طرح سازه

این سازه ، بر پایه ی الگوی یک پروانه واقعی رنگ آمیزی شده است. کارفرمای پروژه بر این اصرار داشت که تا حد امکان ، این سایبان پارچه ای به یک پروانه واقعی شباهت داشته باشد. سازه های پارچه ای بخاطر ویژگی شکل پذیری بالایی که دارند ، در اشکال سه بعدی مختلف با توجه به خواسته و سلیقه مشتریان می توانند تغییر کنند. اگر شما در زمینه ی ساخت و ساز فعالیت داشته و یا با معماری فضاها آشنایی داشته باشی ، قطعاٌ می دانید که هیچ متریالی در بازار تا این حد این قابلیت و ویژگی  را ندارد که هم مزایای سازه های سنتی را داشته باشد و هم بتواند تا این میزان انعطاف پذیری در شکل ، فرم ، طراحی و رنگ آمیزی داشته باشد.

سازه چادری نمایشگاه

  سازه پارچه ای مشبک جهت عبور نور خورشید

سازه چادری نمایشگاه

اسکلت فلزی بدنه پروانه ای شکلی سازه چادری

سازه چادری نمایشگاه

درباره محل اجرای پروژه

فلوریاد یک جشنواره بین المللی نمایشگاه و باغ بود که هر ۱۰ سال یک بار در هلند برگزار می شد. همه ی آن ها نمایشگاه های جهانی باغبانی بوده اند و به عنوان نمایشگاه A1 توسط انجمن بین المللی تولیدکنندگان باغبانی فهرست شده اند و از این رو توسط دفتر بین المللی نمایشگاه ها به رسمیت شناخته می شوند. آخرین نسخه ی این نمایشگاه ، Floriade 2022 بود که در Almere برگزار شد.

 

سازه چادری نمایشگاه

تاریخچه برگزاری این نمایشگاه

قبل از فلوریاد در هلند ، نمایشگاه‌ های گل و باغ را نمایشگاه‌های فلور می‌نامیدند که در سال‌های ۱۹۲۵ ، ۱۹۳۵ و ۱۹۵۳ میلادی در پارک گرونندال در همستد برگزار می‌شد و پیش از آن نیز در سال ۱۹۱۰ در هارلمرهاوت در هارلم برگزار می‌ گردید. اولین فلوریاد در روتردام در پارک هت با برج دیدبانی یوروماست که برای نشان دادن این رویداد برپا شد، برگزار گردید.

 

نهاد برگزارکننده نمایشگاه های گل و گیاه

فلوریاد توسط شورای باغبانی هلند هماهنگ می شود. شورای باغبانی هلند در سال ۱۹۰۸ میلادی تأسیس شد و هدف آن تقویت وجهه ی باغبانی هلند و ترویج صادرات به سراسر جهان است. مکان برگزاری نمایشگاه ها متغیر است و پس از مرحله مناقصه به یک شهر اعطا می شود.

سازه چادری نمایشگاه

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری، سایبان ماشین، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید.

راه های ارتباطی :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

سازه چادری نمایشگاه

     نمای بالهای پروانه در سایبان چادری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام