سازه های دکوراتیو

سازه پارچه ای نمادین ،

سازه های چادری همیشه با هدف پوشش دهی و ایجاد سایبان ساخته نمی شوند. چرا که بدلیل خاصیت شکل پذیری زیادی که این سازه های پارچه ای دارند ، می توان آن ها را به شکل های مختلفی ساخته و از آن ها بعنوان ساختاری دکوراتیو و نمادین استفاده نمود. برخی از این سازه های نمادین نیز مفهوم خاصی را منتقل می نمایند.

 

سازه پارچه ای نمادین

Anish Kapoor

Anish Kapoor ، یک مجسمه ساز هندی – انگلیسی می باشد و به‌ ویژه برای مجسمه‌ها و چیدمان‌های بزرگش شهرت دارد. او در بمبئی متولد شده و در انگلستان به تحصیل پرداخته است. آنیش کاپور بتدریج در حرفه ی خود موفق شده و در سرتاسر جهان کارهای هنری فراوانی را به نمایش گذاشته است. او در اروپا بخصوص در شهر لندن ، بخاطر آلاچیق چادری Marsays خود مشهور است. این سازه پارچه ای در سال ۲۰۰۲ میلادی به نمایش در معرض عموم قرار گرفته شد. یکی از بهترین مخلوقات او Marsyas یکی از استثناعات است.

 

سازه پارچه ای نمادین

کمی در مورد آنیش کاپور

بسیاری کار کاپور را معمایی توصیف می کنند. او مجسمه‌های رنگدانه‌ ای پودری ، یک نصب گردابی جذاب و همچنین مداخلات بزرگ‌ تر از زندگی را خلق کرده است. مجسمه های آنیش کاپور در فضای فیزیکی و روانی نفوذ می کنند. او رویکرد بسیار مبتکرانه ای را در پیش می گیرد که منجر به ساختن هنری شده است که بسیار متفاوت از آنچه معمولاً انسان ها می بینند. روشی که او مفاهیم انتزاعی را مادی می‌کند ، منظره‌ای قابل مشاهده است و اجازه می‌دهد مجسمه‌هایش خودشان صحبت کنند. او در تمام دوران خود به کاوش در متضادهایی مانند هستی و نیستی ، مکان و عدم ، حضور و غیاب و.. تمایل داشته است.

 

سازه پارچه ای نمادین

سازه چادری Marsays

سازه چادری Marsays در دسته ی سازه های نمادین و دکوراتیو قرار می گیرد این سازه به منظور نمایش در یک نمایشکاه هنری بصورت موقت ساخته شده است. هنرمند معروف ، آنیش کاپور ، از اینکه طراحان و مهندسان متخصص در امر سازه پارچه ای به او در ساخت این سایبان چادری کمک نموده اند بسیار خشنود بوده و کمال تشکر را از آنان داشته است. همکاران کاپور در طراحی این ساختار چادری ، استراکچر فلزی را در کنار ساختار پارچه ای قرار داده و بدین صورت ساختار را زیباتر نموده اند.

 

سازه پارچه ای نمادین

مجسمه چگونه به نظر می رسید

این مجسمه با ده طبقه ارتفاع و ۱۵۰ متر طول از سه حلقه تشکیل شده بود. دو حلقه ی بزرگ در دو طرف سالن و یکی عمود بر آن ها نصب شده بود. حلقه ها توسط یک غشای پی وی سی قرمز به یکدیگر متصل شده بودند که این تصور را ایجاد می کرد که آنها در کنار هم نگه داشته شده اند. این یک فرم کلی زیبا از مجسمه ایجاد می کند که دوباره از عمودی به افقی حرکت می کند تا عمودی. غشای PVC دارای کیفیت گوشتی بود که شبیه پوست پوسته پوسته شده بود. کل این مجسمه شبیه یک شیرجه در پوست بود. رنگ قرمز تیره پی وی سی در آن نقش بسزایی دارد.

 

سازه پارچه ای نمادین

شکل گیری ایده ی اولیه

در ژانویه سال ۲۰۰۲ میلادی ، زمانی که آنیش کاپور ایده ی مارسیاس را مطرح کرد ، می خواست چیزی برای به چالش کشیدن سالن توربین داشته باشد و او دریافت که تنها راه برای انجام این کار ، به چالش کشیدن کل فضا است. کاپور می خواست چیزی بزرگتر از زندگی را خلق کند. او سالن را یک کمد غول پیکر با یک قفسه در نظر گرفت ، زیرا پل در مرکز اتاق را تقسیم می کرد. در چند ماه بعد ، او با آزمایش نقشه‌های مختلف و ماکت‌های مجسمه‌سازی، پتانسیل اتاق را بررسی کرد. تمرکز اصلی او دیدگاه انسان و رابطه با مجسمه بود.

سازه پارچه ای نمادین

نقش اساطیر یونانی

آنیش کاپور ایده مارسیاس را از یک اسطوره یونانی گرفته است که در آن پوست ساتیور پوسته پوسته شده است. نام Satyr7 Marsyas8 بود که خدای یونانی موسیقی، Apollo9 را به چالش کشیده بود. سرانجام هنگامی که ساتر در مسابقه با خدا شکست خورد، به او دستور داده شد که پوست او را زنده پوست کند. هنرهای متعددی در قالب نقاشی بر اساس این رویداد شکل گرفت، اما هیچ کدام شبیه آنچه کاپور خلق کرده بود، نبود.

 

سازه پارچه ای نمادین

انتخاب رنگ قرمز

مجسمه ساز اظهار می کند که رنگ قرمز تیره مجسمه نشان دهنده چیزی بدنی، زمینی و فیزیکی است. در حالی که او در حال ساخت این مجسمه بود ، گفت که می خواهد بدنی در آسمان بسازد. بیننده در یک جریان رنگی تک رنگ رانده شد. در مقایسه با گوشت، رنگ قرمز پر رنگ به بیننده این امکان را می دهد تا احساس کند که زیر پوست افتاده اند و در گوشت و خون غواصی می کنند. برای آنیش کاپور، زبان مهندسی به زبان بدن تبدیل شد.

سازه پارچه ای نمادین

یک مجسمه دست نیافتنی

مهم ترین تمرکز کاپور این بود که بیننده هرگز نمی تواند دید کاملی از مجسمه داشته باشد. مجسمه به گونه ای در سالن تعبیه شده بود که تحت هیچ شرایطی نتوان مارسیاس را به طور کامل مشاهده کرد. شعار کاپور این بود که آن را بسازد تا اثر مرموز بماند و هرگز نقشه واقعی را فاش نکند. تنها در این صورت است که مردم می توانند آن را دست نیافتنی ببینند.

 

سازه پارچه ای نمادین

وزن و دیگر ویژگی های سازه

وزن کلی ساختار مورد نظر ، ۵۱ تن می باشد که حدود ۴۳ تن آن را استراکچر فلزی سازه و هشت تن باقی مانده را پارچه ی آن تشکیل می دهد. بیشتر سایبان های چادری بصورت دائم ساخته می شوند اما همانطور که پیش تر نیز گفته شد ، این سایبان پارچه ای بصورت موقت و برای یک نمایشگاه ساخته شده است. کابل های کششی بکاررفته در این سازه باعث مقاومت آن در برابر وزش بادهای شدید می گردد.

 

سازه پارچه ای نمادین

ساخت ۳/۵ ماهه

و این چیزی بود که کاپور می خواست. که کار او برای همه راز باقی می ماند. این پروژه عظیم ترین کار کاپور تا به امروز است. نه تنها این، بلکه ممکن است بزرگترین اثر تیت و همچنین بزرگترین اثر جهان باشد. مرسیاس هشت هفته برای ساخت و حدود ۴۰ نفر برای ساخت آن در طول شش هفته زمان برد.

 

سازه پارچه ای نمادین

تحلیل و بررسی

این مجسمه باید در یک سری برخوردهای مجزا تجربه شود که هر بار بخش کوچکی از کل را در بر می گیرد. همانطور که ما تمام آثار آنچه را که می بینیم کنار هم می گذاریم، تصویری در ذهن ما ایجاد می شود. جالب است که همه نسخه خود از Marsyas را توسعه می دهند و نسخه واقعی با آنیش کاپور یک راز باقی می ماند. این امر هدف مجسمه را دست نخورده نگه می دارد و نصب واقعی را همچنان مخفی می کند.

 

سازه پارچه ای نمادین

نتیجه گیری

مارسیاس تفکر برانگیز و ادراکی است. شما از هر مکان منظره متفاوتی دریافت می کنید اما هرگز کامل نیست. این را می توان استعاره ای از زندگی انسان دانست. می توان بسیاری از جنبه های مختلف یک موقعیت را شناخت، اما هرگز تصویر کاملی از آن را ندارد. افراد بخش‌های مختلف یک موقعیت را به روش‌های مختلف تقسیم می‌کنند و تصویر خود را در ذهن خود توسعه می‌دهند. با وجود اینکه همه یک چیز را می بینند ، اما هر تصویر با دیگری بسیار متفاوت است.

 

سازه پارچه ای نمادین

سخن پایانی

تصویر بزرگ‌تر اغلب بزرگ‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم و این باعث می‌شود درباره آن فکر کنیم. عنصر رمز و راز در زندگی نیز مانند مارسیاس باقی می ماند. رنگ قرمز تیره و دهانه های مخروطی شکل باعث می شود که احساس کنید به سیاهچاله ای با پرتگاهی بی پایان کشیده می شوید. این همان چیزی است که کار آنیش کاپور را برجسته می کند. صرفاً چیزی نیست که بتوان آن را دید، بلکه باید آن را به روشی درک و تفسیر کرد. این خلاقیت چشمگیر دیگر در تالار توربین قرار ندارد، اما همچنان به عنوان یکی از بزرگترین خلاقیت‌هایی که موزه هنر تیت دیده است، به یاد می‌ماند.

سازه پارچه ای نمادین

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری، سایبان ماشین، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام