سازه پارچه ای چیست؟

قبل از هر چیز باید به تعریف سازه های چادری برای شما بپردازیم. سازه چادری یا پارچه ای یا همان سازه های کششی و غشایی نوعی سازه دائمی هستند که در دو نوع ثابت و متحرک و در انواع طرح های مختلف قابل ساخت و نصب می باشند. این سازه ها از دو بخش اصلی تشکیل می شوند : سازه و پارچه بهمراه اتصالات مخصوصی که این دو را بهم متصل می نماید.

 

راه جلوگیری از چروک در پارچه های سازه چادری چیست؟

برای جلوگیری از رها شدن و به وجود آمدن چین و چروک در یک آلاچیق چادری  می بایست پارچه همیشه در کشش باشد. وجود چین و چروک در یک سایبان چادری نشان دهنده عدم کشش و همچنین دیده شدن پارگی نشانه کشش بیش از حد پارچه می باشد ؛ بنابراین طراحی آن باید به گونه ای باشد که کشش بیشتر و کمتر به آن وارد نشود.

آلاچیق پارچه ای

طراحی سازه پارچه ای

ساختار های سازه غشایی به عنوان پوشش سقف ها به کار برده می شوند و برای فاصله های بیشتر دهانه ها گزینه مناسبی هستند. عواملی که از ابتدا بایستی در نظر گرفته شود فرم درخواستی کارفرما و شکل پروژه می باشد. پس از انتخاب طرح فاکتورهای مهمی را مورد بررسی قرار می دهند که از آن جمله می توان به مصالح مورد استفاده ، انعطاف پذیری سازه ، عناصر اصلی ، قطعات ، اتصالات و میزان پیش تنیدگی اشاره کرد.

جای گیری و مشخص کردن راستای درزها در پارچه  معمولاً با نیروهای وارد بر سازه پارچه ای هم راستا با محل ستون ها قرار داده می شود ، سپس توزیع نیروی باد و برف را در آن اعمال می کنند و مشخص می شود که هر کدام از المان ها به چه شکلی ، چگونه و چه نیروهایی را تحمل خواهند کرد. تمامی این موارد توسط طراح سازه پارچه ای مدنظر قرار داده می شود .

آلاچیق پارچه ای

سازه های چادری از گذشته تا امروز

با توجه به ویژگی های بارز آلاچیق پارچه ای امروزه استقبال فراوانی در اماکن مختلفی از آن شده است. تاریخچه سقف متحرک پارچه ای به دوران اولیه حیات بشر هنگامی که در چادرها زندگی می کردند باز می گردد و از آن پس با گذشت زمان رونق فراوانی گرفته است ، به طوری که ایده اولیه پیدایش سازه های پارچه ای از خیمه های قبایل سرخپوستی و چادرهای عشایر ایران و همین طور صحرانشینان عربستان الهام گرفته شده است. سازه های چادری به خاطر وزن سبکی که دارند بایستی پیش تنیده شده تا به عنوان سقف دائمی به شمار آیند. از این نوع سقف ها برای سقف رستوران ها ، کافی شاپ ها ، فضای باز ویلاها و.. استفاده فراوانی می شود.

 

نقش سازه های پارچه ای در اماکن مختلف

همان طور که می دانید امروزه استفاده از سازه ها و سایبان های غشایی بطور چشمگیری افزایش یافته است. از این نوع سازه ها در اماکن مختلفی همچون رستوران ها ، کافی شاپ ها ، مراکز فرهنگی هنری ، آمفی تئاترها ، ویلاها ، ساختمان های اداری ، مجتمع های تجاری ، سواحل بنادر ، برج های بلند مرتبه ، هتل ها ، فرودگاه ها ، پیاده روها ، سالن های ورزشی ، استخرها و.. استفاده می شود. از آنجایی که این سازه ها مزایای بیشماری برای استفاده کنندگان خود دارند ، به همین خاطر همه روزه به طرفداران این سایبان ها افزوده می شود. اگر بخواهیم به برخی از مزایای مهم این سازه ها اشاره نماییم می توان از موراد زیر نام برد :

  • سبکی سازه
  • سرعت بالا در نصب
  • دارا بودن گواهینامه های ایمنی و آتش نشانی
  • مقاوم در برابر بارهای وارده همچون بار باد و برف
  • مقاوم دربرابر باد و توفان های نسبتاً شدید تا شدید
  • جلوگیری از ورود سرما و گرما به زیر سایبان پارچه ای
  • مدرن نمودن فضای محل نصب به دلیل فرم های خاص و متنوع
  • جلوگیری از گسترش حریق به دلیل وجود مواد کندسوز در پارچه
  • ممانعت از ورود اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش به زیر سقف چادری
  • امکان جمع آوری سقف پارچه ای در مدل های متحرک به تناسب شرایط آب و هوایی
  • امکان ایجاد دهانه های بزرگ که در سازه های با متریال سنتی این امر امکان پذیر نیست.
  • و..

 

طرح های متنوع سازه های پارچه ای

سازه های چادری دارای طرح های بسیار متنوعی برای فراهم نمودن رضایت مشتریان و برآورده کردن سلایق مختلف آنان است. اگر بخواهیم بصورت مختصر به بررسی طرح های سازه های کششی بپردازیم می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • طرح آلاچیق چادری : این طرح خود دارای فرم های متنوعی است که از آن جمله می توان از آلاچیق معکوس ، آلاچیق طرح تترا ، آلاچیق طرح لاله ، آلاچیق طرح پارادایس ، آلاچیق طرح هگزا ، آلاچیق سالن ، آلاچیق طرح سان شید ، آلاچیق طرح رویال آلاچیق طرح اُکتا ، آلاچیق طرح تترا وارونه ، آلاچیق طرح توئین هد ، آلاچیق طرح فلورا ، خیمه چادری و.. نام برد.
    .
  • طرح آرک : این طرح نیز دارای دو فرم مختلف آرک قوسی و آرک طره ای می باشد. در طرح آرک قوسی ستون ها در دو طرف سازه قرار می گیرند و قوس سایبان به شکل یک کمان به دو طرف سازه متصل می گردد. در طرح آرک طره ای نیز فرم سایبان چادری عیناً همانند آرک قوسی است ، اما با این تفاوت که ستون ها به منظور ایجاد فضای بیشتر برای کاربران فقط در یک طرف قرار گرفته و کمان سازه چادری به شکل طره ای به سمت بیرون نصب می گردد ؛ از این طرح بیشتر بعنوان سایبان پارگینگ خودرو استفاده می شود.
    .
  • طرح کایت : به دلیل فرم دکوراتیو این طرح ، از کایت ها بیشتر بعنوان سایبانی نمادین و یا المان معماری بهره می برند. کایت ها بخاطر شکل خاص خود به زین اسبی نیز معروفند. این طرح بطور کامل آببندی نشده و به همین خاطر مناسب فضاهایی که نیاز به ایزولاسیون کامل دارند نمی باشد.

در زیر برخی از طرح های سازه های چادری را مشاهده می فرمایید.

آلاچیق چادری رستوران کوکولانژ آرتیست رشت گلسار

آلاچیق پارچه ای دوقله

 

طرح آرک طره ای

 

طرح کایت ، شیراز ، سایبان ویلا

طرح کایت

 

سازه پارچه ای

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام