آلاچیق پارچه ای

سقف چادری

آلاچیق چادری ساحلی ، بعنوان یک پوشش مناسب برای ایجاد سایبان در اماکن توریستی و تفریحی و بنادر به کار می رود. از محاسن ویژه ی این نوع سایبان ها می توان به مقاومت بی نظیر آن ها در برابر اشعه های مضر خورشید اشاره نمود. همچنین این آلاچیق چادری در برابر شرایط جوی مختلف ، خصوصاً در مناطقی که دارای بارش های شدید باران و یا وزش باد هستند مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می دهند. لازم به ذکر است که از جمله طرح های سازه های پارچه ای می توان به طرح آلاچیق اشاره نمود. این طرح اگر در ابعاد بزرگ تر طراحی و اجرا گردد ، به آن خیمه چادری نیز می گویند.

 

آلاچیق چادری ساحلی

توضیحاتی در مورد محل اجرای سازه چادری

در یک استان شرقی در کشور انگلستان و در منطقه ای با نام suffolk که دارای پیشینه ی تاریخی است ، یک سازه چادری بزرگ در کنار سواحل آن اجرا گردید. لازم به توضیح است که این شهر با نورفولک از شمال ، با کمبریج شایر از غرب ، با اسکس از جنوب و نیز با دریای شمال در شرق هم مرز است. شاید جالب باشد که بدانید این منطقه یکی از بزرگترین بندرهای کانتینر در اروپا است. به همین خاطر هم از لحاظ اقتصادی و هم از منظر توریستی دارای اهمیت بالایی می باشد.

 

آلاچیق چادری ساحلی

توپوگرافی منطقه

با توجه به نزدیکی این شهر به دریا و ساحل ، طبیعتا از ارتفاع بسیار کمی نسبت به سطح آب های آزاد برخوردار است. اما در غرب آن تپه ها و کوه های معدودی وجود دارد. تالاب های قابل کشت نیز به کشاورزی این منطقه رونق بسیاری بخشیده است. در نتیجه ساحل سوفولک دارای زیبایی های چشم گیر طبیعی و بکری بوده که می بایست در تلفیق آن با سازه های مدرن بسیار دقت می شد تا خدشه ای به طبیعت منطقه وارد نگردد.

 

آلاچیق چادری ساحلی

درباره محل اجرای پروژه

سافولک یک شهرستان تشریفاتی در شرق انگلستان است. از شمال با نورفولک ، از غرب با کمبریج شایر و از جنوب با اسکس همسایه است. دریای شمال در شرق آن قرار دارد. این شهر مرکز شهرستان ایپسویچ است. شهرهای مهم دیگر آن عبارتند از  Lowestoft ، Bury St Edmunds ، Newmarket ، و Felixstowe که یکی از بزرگترین بنادر کانتینری در اروپا را دارد.

این شهرستان کم ارتفاع است اما می تواند کاملاً تپه ای باشد ، به خصوص در سمت غرب. همچنین این شهر زیبا به دلیل کشاورزی گسترده خود شناخته شده است و دارای زمین های قابل کشت عمدتاً با تالاب های برودس در شمال است. ساحل سافولک ، هیتز و ددهام ویل هر دو مناطقی هستند که در سطح ملی دارای زیبایی طبیعی برجسته و شناخته شده ای هستند.

 

آلاچیق چادری ساحلی

توضیحات جامع پروژه

اگر بخواهیم تعریفی از سایبان پارچه ای ساحلی اجرا شده در این منطقه داشته باشیم باید این گونه بگوییم که سازه چادری ذکر شده ، متشکل از تعدادی آلاچیق پارچه ای به هم پیوسته می باشد که با توجه به ابعاد وسیع آن ، نام خیمه چادری به آن اطلاق می گردد. این سازه غشایی در یک منطقه ی تاریخی به نام Suffolk و در کشور انگلیس ساخته و نصب شده است. آلاچیق های پارچه ای پس از نصب و اجرای کامل ، با خلق سایه ای دلنشین و زیبا به عنوان آلاچیق های ساحلی مورد استفاده عموم قرار می گیرند. هر یک از این آلاچیق های چادری مساحتی بالغ بر ۵۰ متر مربع را می تواند پوشش دهد و در مجموع فضای تحت پوشش این سایبان چادری بزرگ به ۳۰۰ متر مربع می رسد.

آلاچیق چادری ساحلی

آلاچیق های چادری بهم پیوسته ی در حال اجرا – سواحل Suffolk کشور بریتانیا

آلاچیق چادری ساحلی

متریال پروژه – ساخت سازه

در ساخت استراکچر فلزی این مجموعه ی آلاچیقی ، از نوعی فولاد ضد زنگ موسوم به ST37 بهره برده شده است که جوش پذیری بسیار بالایی دارد. با توجه به وضعیت اقلیمی و آب و هوایی منطقه و همین طور هوای شرجی این شهر به دلیل نزدیکی به دریا ، جهت مقاوم نمودن سازه ها از رنگ  های صنعتی استفاده نموده اند. این رنگ ها به دلیل دارا بودن مواد ضد قارچ و ضد زنگ ، از خوردگی کل سازه و نیز همه ی قطعات و اتصالات آن جلوگیری کرده و به همین علت طول عمر سازه های چادری را به مراتب بالا می برند.

از جمله رنگ هایی که در رنگ آمیزی سازه فولادی در این پروژه از آن ها در چند مرحله و بصورت چند لایه استفاده شده است می توان به سند بلاست ، زینک ریچ ، پلی آمید و پلی اورتان اشاره نمود. این نوع رنگ های صنعتی که در صنایعی همچون خودروسازی ، هواپیماسازی و.. از آن ها بهره می برند ، دربرابر رطوبت بالا ، خوردگی و زنگ زدگی ، پوسیدگی و همین طور در مواجهه با آب بسیار مقاوم هستند.

 

آلاچیق چادری ساحلی

متریال پروژه – پارچه مصرفی

پارچه ای که در این آلاچیق های پارچه ای ساحلی مصرف شده است از نوع PVC-PVDF بوده که جنس آن از پلی استر بوده و دارای دو لایه PVC در دوطرف پارچه می باشد. برای محافظت کامل کاربران در مقابل اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش نیز از لایه ای موسوم به Anti UV در رویه ی بیرونی پارچه بهره برده اند تا خیال آن ها را بابت در امان ماندن از انواع مشکلات پوستی همچون سرطان ها و اگزمای شدید در اثر مواجهه با نور آفتاب راحت نماید.

از جمله ویژگی های این پارچه ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • خاصیت خود تمیز شوندگی
  • خاصیت ضد قارچ و کپک
  • مقاومت در برابر حریق (به معنای خود سوز بودن و مانع از گسترش آتش شدن)
  • ضد اشعه های مضر خورشیدی
  • ضد آب بودن
  • قابلیت ایزولاسیون و آببندی کامل سقف در طرح هایی همچون آلاچیق سالن
  • مقاوم در برابر فشارهای وارده به دلیل خاصیت کشسانی آن
  • مفاوم در برابر بارهای باد و برف
  • و..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام