آلاچیق چادری معکوس

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر ، موضوع مقاله امروز ماست. عموماً در سالن های آمفی تئاتر از دو نوع سایبان استفاده می کنند.

۱- سایه بان بصورت آلاچیق چادری معمولی و البته بزرگ یا همان خیمه های چادری : از خیمه چادری می توان برای پوشش سطوح در اندازه های نامحدود سازه چادری بهره برد و از نظر ابعاد و اندازه هیچ گونه محدودیتی در اجرای انواع سازه پارچه ای با انتخاب طرح خیمه چادری با توجه به مقاومت خوب آن ها وجود ندارد. از این نوع آلاچیق ها در اماکنی همچون رستوران ها ، کافی شاپ ها ، آمفی تئاترها ، غرفه های فرهنگی هنری و.. بهره می برند.

۲- سایه بان به شکل آلاچیق چادری وارونه : این نوع سایبان دقیقاً همان آلاچیق ساده طرح تترا است که چتر آن به شکلی معکوس و وارونه نصب می گردد.

کاربرد این دو نوع سایبان با هم متفاوت است. اولی بعنوان سایه بان و پوشاننده فضاها استفاده می شود ؛ اما دومی بعنوان المان و نمادی سمبلیک کاربرد دارد. بحث امروز ما در این مقاله درمورد یک آلاچیق چادری وارونه می باشد که در شهر لندن ساخته شده است.

 

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر

اهداف ساخت

هدف اصلی از تولید سازه چادری در فضای آمفی تئاتر ، ایجاد یک سایبان چادری موقت با هدف برگزاری رخدادهای فرهنگی است. این رویدادهای فرهنگی شامل نمایشگاه های فشن مد و لباس نیز می باشد. به همین خاطر یک آلاچیق وارونه که در ذات خود بعنوان یک سازه سمبلیک است ، می توانست گزینه ی مناسبی به جهت پوشش سقف باشد. با توجه به هوای متغیر لندن ، این سازه می توانست علاوه بر ایجاد  المان شهری جذاب ، بعنوان یک سایه بان جمع شونده نیز استفاده شود تا هروقت که نیاز شد به تناسب شرایط اقلیمی و کاربری مراسمات فرهنگی آن برچیده شده و یا مجدداً نصب گردد.

 

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر

نکته مهم درمورد آلاچیق معکوس

مساله ای که بسیار حائز اهمیت است این بود که بتوان پس از پایان مراسمات فرهنگی ، سایبان ها را سریعاً جمع آوری نمود تا مزاحمتی برای سایر بخش های مجموعه بوجود نیاورد. ای مسأله نکته ای مهم و کلیدی در این پروژه بوده است. اگر بخواهیم مقایسه ای بین سازه های سنتی و سازه های چادری داشته باشیم ، می دانید که سازه های سنتی هم دوره ی ساخت طولانی تری دارند و هم اینکه پس از ساخت قابلیت جمع آوری نداشته و می بایست آن را بطور کامل تخریب کرد. اما در نقطه ی مقابل سازه های غشایی هم دوره طراحی ، ساخت و نصب بسیار کوتاه تری دارند و هم آن که به راحتی و در مدت زمانی کوتاه قابل برچیدن و جمع آوری هستند.

نکته جالب تر آنکه این کار می تواند به دفعات و بنا بر نیاز مشتری تکرار شده ، بدون آنکه مشکل و مزاحمتی برای سایر ساختمان ها و سازه های موجود داشته باشد. علاوه بر همه ی این مطالبی که عرض شد ، سازه های پارچه ای فضایی مدرن و نوین را در اماکن مختلف ایجاد می کنند که این موضوع جذابیت آن را دوچندان می نماید.

 

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر

جزئیات آلاچیق چادری

این سایبان چادری ویژه و چشم نواز از سه آلاچیق پارچه ای با ابعاد ۱۵*۱۵ متر شکل گرفته است. اختلاف ارتفاعی نقطه پایینی آلاچیق ها تا رویه ی بالایی آن هشت متر می باشد. فضای بین این سه سایبان پارچه ای توسط سازه های پارچه ای به شکل چشم که جدا از یکدیگرند پوشانیده شده است. علت آن است تا در هنگام بارندگی بتواند با هدایت آب های سطحی به داخل آلاچیق ها از نفوذ رطوبت به درون محوطه جلوگیری نماید. عملکرد سیستم دفع آب های سطحی این آلاچیق ها بدین صورت که که می تواند آب های جمع آوری شده بر روی سطح سایبان ها که شامل آب های باران و برف می باشد را به سمت لوله مرکزی که در ستون میانی سازه های چادری تعبیه شده منتقل کرده و از آنجا نیز به طرف فاضلاب شهری هدایت می نماید.

 

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر

پارچه مصرفی

پارچه ای که در این سه سایبان چادری استفاده کرده اند از جنس بسیار انعطاف پذیر انتخاب شده است تا بتواند در زمان باز و بسته شدن های پی در پی خاصیت اولیه خود را حفظ نماید و همین طور با هر بار نصب دوباره با نیروی پیش تنیدگی کامل ، عملکرد مناسبی را از نظر زیبایی شناختی و بارگذاری داشته باشد. ساخت این پارچه توسط کمپانی مشهور سرج فراری فرانسه انجام شده است.

وزن هر مترمربع از این پارچه برابر با ۷۵۰ گرم بوده و جنس آن نیز از نوعی پلی استر با روکش دوطرفه پی وی سی می باشد. شرکت سازنده جهت محافظت کامل کاربران از لایه ای موسوم به Anti UV در رویه ی بیرونی پارچه بهره برده است تا بتواند آن ها را در برابر اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش مصون نگه دارد. این پارچه ها به دلیل خاصیت کشسانی خود ، با قرارگیری در حالت کشش می توانند کلیه ی بارهای وارده همچون بار باد و برف را به خوبی تحمل نمایند.

 

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر

نتیجه ساخت

طبق تحقیقات از عموم کاربران مجموعه و  مدیریت آمفی تئاتر ، این سه سایبان چادری توانستند رضایت کامل را دریافت کنند ؛ بنحوی که پس از نصب آلاچیق های وارونه آمفی تئاتر ، شاهد تغییرات چشمگیری در فضای مجموعه بوده اند. علت اصلی آن هم این بود که علیرغم نصب سه سایبان پارچه ای ، هیچ نوع تغییر محسوسی در نور محیط مجموعه ایجاد نشد. همان طور که در تصاویر زیر به وضوح مشاهده می نمایید ، نور روز به خوبی از پارچه های آلاچیق های چادری عبور نموده و نه تنها فضایی تاریک و دلگیر را برای عموم مردم رقم نزده ، بلکه منجر به زیبایی هر چه تمام تر این فضا شده است.

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر

نمایی از آلاچیق وارونه آمفی تئاتر لندن

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر

نمایی از آلاچیق وارونه آمفی تئاتر لندن

آلاچیق وارونه آمفی تئاتر

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام