محل پروژه : کرج

تاریخ اجرا : زمستان ۱۳۹۳

مساحت : ۶۰ متر مربع

کاربری : سقف چادری ، سایبان چادری پل عابر

سازه پارچه ای پل عابر پیاده در کرج به عنوان اولین پل عابر با سقف چادری در استان البرز توسط تیم مهندسی کاوشکام طراحی و اجرا شد. با وجود پیچیدگی در طراحی سازه پل عابر ، این تیم توانست در مدت زمان تعیین شده آن را به اتمام رسانده و یک سقف زیبا و متفاوت با دیگر پوشش ها تحویل کارفرمای محترم نماید. سقف هایی که قبلاً برای پل های عابر پیاده استفاده می شد از جنس ورق های پلی کربنات بوده که نسبت به سایبان پارچه ای از مقاومت کمتری برخوردار هستند. با طراحی این سازه پارچه ای  مقاوم خوشبختانه مشکل مقاومت این سایبان ها حل شده ، به طوری که عمر سازه های چادری در حدود ۱۵ سال می باشد.

 

تفاوت سقف پلی کربنات با سازه پارچه ای

مهندسی فرآیند سازه ها یا تجربه نصاب؟

نصب و اجرای سازه های چادری مستلزم محاسبات مهندسی کامل است. تمامی سازه های کششی توسط نرم افزارهای حرفه ای طراحی شده اند و سپس سازه فلزی و پارچه ای (چادر) در کارگاه ها ساخته می شود. بنابراین سازه به طور کامل ساخته شده و بعد به محل نصب منتقل می شود ؛ این امر سرعت نصب در محل را بسیار افزایش می دهد و فقط به بستن تعدادی پیچ ​​و مهره و یا جوشکاری اندک محدود می شود. ضمناً کلیه اتصالات ، پایه ها و پیچ های تنظیم عملاً در مراحل مختلف نصب بررسی و مانیتور می شوند.

سازه پارچه ای اتصالاتنصب سازه پارچه ای

اما در روش ساخت سقف های پلی کربنات مانند سقف پارکینگ پلی کربنات و.. همه چیز بر اساس تجربه نصاب انجام می شود. خیلی کم پیش می آید که این سقف ها بصورت پیش ساخته باشد و معمولاً در حین ساخت و ساز طراحی می شوند ؛ از این نظر زمان فعالیت در سایت و محل نصب پروژه بیشتر است. (مسأله ای که برای کارفرمایان و مشتریان خیلی جالب نیست ، زیرا که آن ها دوست دارند درصد خیلی کمی از پروسه کاری در محل پروژه انجام شود ؛ دلیل این امر می تواند محدودیت فضا و یا زمان باشد که یکی از فاکتورهای اصلی بشمار می رود)

 

مقاوم در برابر عوامل محیطی و عدم محدودیت در اجرا سازه پارچه ای

به دلیل عدم انجام محاسبات مکانیکی ، در اغلب موارد سقف های پلی کربنات به دلیل وزش باد شدید و یا تغییرات آب و هوایی مشکلاتی را ایجاد می کنند. یکی از مزایای سازه های کششی نسبت به پلی کربنات ، امکان ایجاد دهانه های بزرگ با تعداد ستون کم است. این موضوع در پوشش استخرها ، سقف سالن های بدنسازی و سقف پارکینگ ها که در محل قرارگیری ستون ها محدودیت دارند بسیار مهم است. یکی از برتری های سازه های چادری نسبت به پلی کربنات قابلیت جمع شوندگی (باز و بسته شدن خودکار) به دلیل انعطاف پذیری پارچه می باشد ؛ به عبارت دیگر سقف های چادری را می توان به صورت متحرک نصب نمود. سقف متحرک به طور خودکار با یک ریموت کنترل از راه دور جمع شده و یا در صورت نیاز و در شرایط مختلف آب و هوایی می توان سقف را باز نمود.

سازه پارچه ای استخر

نوع عملکرد در برابر آتش

در مقایسه با عملکرد سایبان های ساخته شده با ورق های پلی کربنات ، مقاومت سایبان های پارچه ای در برابر حریق بسیار بالاست و این سایبان ها را می توان با عنوان “سازه های با اشتعال پذیری محدود” تعریف نمود ؛ به این معنی که سازه های چادری با روکش PVC کارایی بسیار بالا و عملکرد مناسب تری در برابر آتش دارند ، زیرا این پارچه ها از الیاف پلی استایرن بافته شده و دارای روکش ضخیم پی وی سی هستند و به همین دلیل است که از این سایبان ها در پمپ بنزین ها ، جایگاه های سوخت و پارکینگ هایی که احتمال آتش سوزی در آن ها وجود دارد استفاده می شود ؛

دود غلیظ پس از سوختن سقف پلی کربنات

اما ورق های پلی کربنات در برابر آتش عملکرد خوبی نداشته و در هنگام آتش سوزی با توجه به دودزا و سمی بودن خود می توانند باعث خفگی شوند و در کمترین حالت ممکن سلامتی افراد را در هنگام حادثه به خطر بیندازند. یکی دیگر از نقاط ضعف ورق های پلی کربنات ایجاد حالت خمیری در زمان حریق است که می تواند منجر به ایجاد آوار برای افراد گرفتار در آتش شود.

 

عملکرد در برابر تابش نور آفتاب و اشعه های خورشید

اگر بخواهیم مقایسه ای بین ورق های پلی کربنات و سازه های پارچه ای در موضوع عایق بودن داشته باشیم بهتر است بدانید که پارچه های سازه چادری به دلیل وجود لایه های پی وی سی در دو طرف پارچه سبب ایجاد محدودیت برای نور و اشعه های مضر خورشید شده و درنتیجه باعث کنترل دمایی در زیر سایبان چادری می شوند ؛ به طوری که فضای زیر سقف پارچه ای در تابستان ها حنک تر و در فصل زمستان گرم تر می باشد. از مزایای دیگر این نوع پوشش ها خاصیت ضد اشعه های خورشید آن به دلیل وجود لایه ای در رویه ی بیرونی پارچه با نام Anti UV است که نقش مهمی را در سلامتی کاربران خود دارد.

تهران شرکت ماد ایران - سایبان پارکینگ سازه پارچه ایسایبان ماشین ، سازه پارچه ای

اما در مقابل ورق های پلی کربنات به دلیل شفافیت بالایی که دارند نور زیادی را از خود عبور داده و به دلیل عدم عایق بودن این نوع پوشش ها در تابستان ها گرمای خیلی زیادی را ذر زیر سایبان ایجاد می کنند. اگر دقت کرده باشید خودروها در زیر سایبان های پارکینگی که با ورق های پلی کربنات پوشانده شده اند در فصل تابستان بسیار گرم و یا حتی داغ می شوند ؛ بنابراین این نوع سقف ها خیلی مناسب کاربری هایی از این قبیل نیست. البته لازم به ذکر است که پلی کربنات مزایای متعددی نیز دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و قصد ما آشنایی شما عزیزان با عملکرد دو پوشش متفاوت و مقایسه آن ها با یکدیگر بوده است.

 

درباره محل اجرای پروژه سازه پارچه ای

کرج مرکز استان البرز ، مرکز شهر کرج و یکی از کلان شهرهای ایران است. این شهر به عنوان چهارمین شهر بزرگ ایران شناخته می شود. کرج پس از تهران بزرگ ترین شهر مهاجرپذیر ایران بوده و جمعیت غیر ساکن آن که هر روزه برای کار به شهرهای اطراف خود از جمله تهران رفت و آمد دارند قابل توجه است. کرج شهری است که در دامنه جنوبی البرز و در ۳۶ کیلومتری تهران واقع شده و شهر ۷۲ ملت نیز نامیده می شود. این شهر به دلیل نزدیکی به پایتخت یکی از مناسب ترین شهرها برای مهاجران در منطقه البرز است. قطعاً جاده چالوس برای همه ما ایرانیان با طعم انواع میوه ها و محصولات کوه رج خاطراتی را بهمراه داشته است.

کرج در شب

ریشه یابی نام کرج سازه پارچه ای

کرج بر اساس گویش باستانی کرج از کلمه کاوک به معنای میان تهی گرفته شده است ، زیرا کرج در وسط دره واقع شده است. یکی از نام های معروف آن از کلمه کراج گرفته شده است. به دلیل قدمت تاریخی خود ارتباط مستقیمی با مناطقی مانند آتیشگاه ، کوه‌های کلاک ، قلعه شهرستانک و قلعه اشتهارد وجود دارد که در روزهای تابستان به منظور دیده بانی و خبر رسانی آتش روشن می‌کردند. در فرهنگ نفیسی از کرج این گونه صحبت می شود :
“کرج به معنی گوی ، گریبان ، چاک و شکاف است که در آن رودخانه ای جاری بود و به کوه های شمال غربی ری جاری می‌شد ؛ از بلوک شهریار و ساوجبلاغ هم می گذشت.”

در این منبع تاریخی نوشته شده است که “کرج در گذشته دهی بود در کنار این رودخانه که پادشاهان قاجار در آنجا قصرها و بناهای عالیه بنا کرده بودند.”
در کتب دیگر نیز آمده است که کرج از کلمه “کرژ” به مفهوم کوهپایه گرفته شده است. ریشه اصلی نام البرز در پارسی میانه ” هَرْبورْزْ ” می باشد.

 

تاریخ کرج

آثاری از سلسله های هخامنشی ، اشکانی و ساسانی در این منطقه نگهداری می شود که نشان می دهد در گذشته تمدن بالایی وجود داشته است. کرج مدتی جزئی از مازندران و همین طور زمانی یکی از بخش های ری بوده است که گاه تاریخ نگاران ادوار مختلف آن را یکی از روستاهای طالقان و یا شهرستانک خوانده اند. پس از این دوره  بود که جاده قزوین – کرج – ری اهمیت بیشتری یافت ؛ اما اهمیت کرج در دوره صفویه به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده تهران – قزوین – تبریز بیشتر شد. وجود کاروانسراها ، پل ها و قلعه ها در کنار این جاده هویت خاص خود را به این منطقه بخشیده است.

کاخ سلیمانیه کرج

در سده های میانی اسلام و حتی پس از آن در زمان آخرین پادشاهان صفوی ، تهران مقر حکومت دربار بود و مسیر تهران – کرج – قزوین از اهمیت بالاتری برخوردار شد و بنا به دلایل مشخص کاروانسرای صفویه کرج متعلق به این سلسله حکومتی می باشد. کرج در دوره قاجار به ویژه در زمان فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه برای سلیمان میرزا از اهمیت خاصی برخوردار بود و به همین سبب کاخ سلیمانیه را در این مسیر ساخت ، زیرا نزدیک به پایتخت و در مسیر جاده سلطانیه و تبریز قرار داشت. در سال ۱۳۱۲ با احداث جاده آسفالته تهران – کرج تا حاشیه دریای خزر و احداث جاده غربی کشور (قزوین – همدان – زنجان – تبریز و..) کرج به یکی از گلوگاه های مهم ارتباطی تبدیل شد. در دوره پهلوی نیز شهر کرج با احداث چندین کارخانه و تأسیسات صنعتی بین تهران – کرج – قزوین و اطراف آن رونق گرفت و گسترش یافت.

سازه پارچه ای

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام