سقف غشایی آزمایشگاه

توضیحات کلی پروژه

سقف چادری مرکز تحقیقات آزمایشگاه گروه M & G جهت تحقیقات با موضوع مواد پلیمری در منطقه ای واقع در ایتالیا به یک شرکت معتبر سازه چادری سپرده شد. سقف مورد نظر می بایست دارای کمترین ستون و سقفی با مصالح سبک باشد ؛ به همین منظور استفاده از سقف پارچه ای گزینه مناسبی از نظر زمان و صرفه اقتصادی بود. طراحی پلانی با ابعاد ۸۰ * ۳۰ متر برای این سازه در نظر گرفته شد. ارتفاع آن حدود ۱۴ متر و تیرها به صورت خرپایی آرک شکل با مهار کابل کششی طراحی شده است.

عبور نور از سازه پارچه ای و گوشه های باز سقف ، فضای روشن و پرنوری به هنگام روز ایجاد می نماید و سازه ای با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع به وسیله پارچه ای با مقاومت بالا پوشانده شده است. طراحی فونداسیون به صورت گسترده بوده و سازه تحمل بار زنده ۲۰۰ کیلوگرم بر متر مربع را داراست.

سقف چادری

سقف چادری

شرح کلی پروژه

بیش از سی سال است که گروه M & G در زمینه تحقیقات پلیمر و فرآوری پلیمر فعالیت می کند. در سال ۱۹۹۰ میلادی آن ها تصمیم گرفتند فعالیت های تحقیقاتی مختلفی را در یک مکان متمرکز نمایند، درواقع شرکت M & G Ricerche SpS در پوزیلی در جنوب ایتالیا را با مکان جدید ادغام کرده و در همان زمان نیز فعالیت های جدید خود را آغاز نمودند.

این مرکز از دو بخش تشکیل شده است : یک منطقه فنی با کارخانه های آزمایشی برای توسعه روش های تولید و فرآوری و یک منطقه شیمیایی – فیزیکی با آزمایشگاه هایی برای سنتز و تجزیه و تحلیل محصولات شیمیایی. اجرای این آزمایش‌های شیمیایی و فیزیکی در مقیاس بزرگ نیاز به فضای متفاوتی داشت که به سختی برای آن ها قابل پیش‌بینی بود. برای دستیابی به این واقعیت نیاز به ایجاد یک فضای باز و بدون ستون و تا حد امکان بزرگ بود که در عین حال امکان انجام آزمایش های جداگانه در واحدهای محافظت شده کوچک تر را نیز فراهم می کند.

 

سقف چادری

مفاهیم

مطالعات گسترده در مورد شکل بهینه سالن سرانجام منجر به طرح بیضوی آن گردید. شکلی سبک و چادر مانند در اولین مرحله نصب چادر ظاهر شد و به شکل بیضی شکل و با ابعاد ۸۵×۳۲ متر به عنوان یک حجم بزرگ پوشیده شده توسط سازه ای سبک وزن با ارتفاع ۱۵ متر که توسط طاق های مشبک متقارن حمایت می شود مهاربندی شده است. شش کابل تثبیت کننده طولی طرح کلی تأسیسات خدماتی و کارخانه های آزمایشی منجر به انتخاب شکل قوس به شکل سه قوسی شد.

دهانه بهینه برای غشای سقف بین ۱۲ تا ۱۵ متر درنظر گرفته شده است که برای این تعداد قوس کاملاً جوابگو می باشد. جنبه‌ هایی مانند مهاربندی قوس‌ ها ، انتقال نیروهای غشایی و جستجوی طرحی متعادل باعث شد که معماران صفحات قوسی شکل را طوری بچینند که در نقطه‌ ای همدیگر را قطع کنند و در عین حال فرم دایره‌ای شکل خود را خفظ نمایند.

 

کاربرد و عملکرد سقف پارچه ای

این فضای روشن شده توسط غشای سقف شفاف و از طریق دهانه های لعابدار ، مناطق تحقیقاتی را در خود جای داده است. فضاهای انتهای شیروانی بین غشای جانبی و فضاهای تحقیقاتی به عنوان اتاق های مشترک و محل پذیرایی برای بازدیدکنندگان عمل می کند. مساحت تحت پوشش این مرکز بالغ بر ۲۷۰۰ متر مربع می باشد.

 

سقف چادری

ساختار قوس ها

شش قوس بار غشای سقف را تحمل می کنند. سطح مقطع مثلثی آن ها در طول قوس متفاوت است ، با حداکثر اندازه در رأس که به سمت تکیه گاه قوس شکلی مخروطی به خود می گیرد. این سازه از ۱۷۶۴ لوله منفرد در ۴۴۱ طول و پیکربندی مختلف تشکیل شده است. قوس ها توسط شش کابل پیش تنیده در زیر غشاء به هم متصل می شوند. این کابل های تثبیت کننده از طریق برآمدگی های هرمی شکل به قوس ها فیکس می شوند تا از انحنای غشاء دور بمانند.

 

زیرسازی و فونداسیون

دال زمینی بتن مسلح پیوسته با لنت ها و نوارهای پایه زیر دیوارهای ساختمان های آزمایشگاهی و زیر طاق ها برای بار زنده ۲۰ کیلو نیوتن بر متر مربع طراحی شده است. پایه های قوسی بر روی سطح آبروی پایه های بتن مسلح قرار می گیرند که از نظر ساختاری و بصری از دال زمین جدا می باشند.

 

سقف چادری

پارچه مصرفی

جنس غشاء سقف پارچه پلی استر با روکش پی وی سی و مقاومت کششی ۱۵۰ کیلو نیوتن بر متر در جهت تار و پود می باشد که معادل غشای نوع ۴ در طبقه بندی آلمانی است. غشاء بین قوس ها و کابل های لبه ای که پایه های قوس را به هم وصل می کنند از نوع پیش تنیده هستند. کابل‌های لبه در کریدورهای غشایی اجرا می‌شوند که با تاربندی تقویت شده‌اند. در تکیه گاه های قوس آن ها با یک اتصال قابل تنظیم ساخته شده از یک صفحه فولادی مسطح سوراخ شده متصل می شوند.

در امتداد قوس ها، غشاء به طور قابل تنظیم از طریق یک کابل حلقه ای با صفحات گوشه بالا و پایین و پیچ و مهره های رزوه دار متصل می شود. برای ضد آب کردن سقف از یک صفحه ممبران توسط یک زیپ در امتداد لوله وتر پایینی به غشای سقف در خارج استفاده شده است. قوس ها توسط یک ورق پلاستیکی شفاف و پیش تنیده پوشانده شده اند ، بنابراین دربرابر شرایط مختلف آب و هوایی از آن ها محافظت می شود و به طور همزمان قوس ها را قابل مشاهده کرده و غشای شفاف را بین غشای سقف کششی نگه می دارد.

 

سقف چادری

شرح شرایط محیطی

وضعیت محل اجرای ساختمان

این بنا مانند جزیره ای در وسط یک حوض مستطیل شکل قرار دارد و از طرح کلی پایه های صومعه ای پیروی می کند که زمانی این محوطه را اشغال می کرد. از ساختمان‌ های اولیه در محل ، یک نمازخانه و یک قنات سنگ‌ تراشی خشک هنوز وجود دارد. دریاچه مصنوعی به عنوان چاه آتش عمل می کند و از طریق تبخیر طبیعی و بازتاب ، محیط را خنک نگه می دارد. این دریاچه با ردیفی از درختان زیتون کهنسال در کناره های طولی ساختمان با دو راه دسترسی که ورودی های اصلی ساختمان را تشکیل می دهند، متصل شده است.

 

سقف چادری

خدمات

نورپردازی

قوس‌ های خرپایی با یک غشای PVC شفاف پوشانده شده‌اند که نور طبیعی اضافی را از بالا فراهم می‌کند و ساختار قوس را در همان زمان قابل مشاهده نگه می‌دارد. نوارهای پوششی و صفحات آببند نیز از ورق PVC شفاف ساخته شده اند. با توجه به غشای شفاف کار در روز بدون نور مصنوعی امکان پذیر بوده است. در شب ساختمان با نور غیرمستقیم هالوژن در برابر غشای سقف که از نرده‌ های ساختمان‌ های آزمایشگاهی بازتاب می شود روشن می گردد.

 

تهویه مطبوع

به دلایل عملکردی و ایمنی ، حجم هوای زیاد زیر سقف غشایی باید هوابند باشد. با استفاده از یک سیستم تهویه ساده (از یک طرف طولی هوا وارد می شود و از طرف دیگر هوای خروجی خارج می شود) ، از طریق سایه اندازی توسط غشای سقف و به دلیل وجود دریاچه ، نیازی به تهویه مطبوع نبود. دمای بیرونی بالا بوده و دمای داخلی نیز مطابق با دمای زیر یک چادر با تهویه طبیعی آزاد است ؛ یعنی دفاتر و فضاهای آزمایشگاهی دارای تهویه مطبوع مستقل هستند.

 

سقف چادری

مصالح سقف چادری نصب شده

جنس پارچه مورد استفاده در این پروژه از پلی استر با روکش پی وی سی است که مقاومت بالایی در دو جهت افقی و عمودی را دارا می باشد . هوای داخلی مجموعه سازه چادری به وسیله سیستم تهویه مطبوع تامین شده است و به منظور روشن تر شدن فضای داخلی از پارچه با خاصیت عبور نور بالا بهره گرفته شده است. کاربرد این نوع سقف ها در رستوران ها، سایبان چادری ، آلاچیق پارچه ای و سقف آمفی تئاتر و کافی شاپ و همچنین مکان هایی که نیاز به اجرای سریع و استفاده از مصالح سبک و پوشش بدون استفاده از تیر و ستون های حجیم  و زیبایی بصری مد نظر باشد به کار برده می شود . آرک فولادی توسط تعداد ۶ کابل کششی به هم وصل شده اند و شامل المان های لوله ای با سایز و طول متفاوت با مقطع مثلثی می باشند .

 

سقف چادری

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام