آلاچیق چادری الکترونیکی و متحرک

سقف چادری محوطه مسجد پیامبر با تعداد دوازده سازه پارچه ای با ابعاد قابل توجه و ارتفاعی که بتواند با مسجد هم خوانی داشته باشد در شهر مدینه ساخته و نصب شد. سازه های چادری به منظور ایجاد فضای استراحت و سایه برای زائرینی که در این مکان مقدس جمع می شوند ساخته شده است تا دما و شرایط مناسب و معتدلی برای آنان فراهم گردد.

این سازه های پارچه ای در نوع خود جزو بزرگ ترین سازه های چادری در جهان به شمار می روند و کاملاً به صورت الکترونیکی بوده و با توجه به زمان تابش نور آفتاب به طور خودکار باز و بسته می شوند ؛ به همین علت در زمستان ها و تابستان ها اتلاف انرژی نداشته و باعث صرفه جویی در انرژی نیز خواهد شد.

در تابستان ها با توجه به دمای ۴۵ درجه سانتی گراد تهویه هوای مطبوع به صورت خودکار از ستون ها در محوطه پخش می شود و هوای محیط را خنک می کند. برای خروج و هدایت آب باران نیز سیستم مناسبی تعبیه شده تا آب باران از سازه چادری وارونه به سمت ستون ها و سپس به سیستم آبروی صحن منتقل شود.

سقف چادری

سقف چادری

مشخصات آلاچیق های متحرک مسجد پیامبر

چهار لامپ بزرگ روی ستون ها وظیفه نور پردازی برای هر یک از این آلاچیق ها را به هنگام شب برعهده داشته و نور کافی را برای  تأمین نور صحن مسجد فراهم می نماید. از آنجایی که این سقف پارچه ای در طراحی و اجرا جزو پروژه های موفق و منحصر به فرد بوده است ، کارفرما را بر آن داشت تا مجموعه ای از آلاچیق های چادری با ابعاد بزرگ تر را به تعداد ۲۰۰ عدد در محوطه اطراف مسجد با مساحت ۱۴۰۰۰۰ متر مربع در دستور کار خود قرار دهد ؛ این مجموعه سایبان های چادری در سال ۲۰۱۲ میلادی به انجام رسیدند.

فصای ایجاد شده به وسیله سازه های چادری در صحن مدینة النبی برای گنجایش ۳۸۰۰۰۰ نفر ظرفیت دارد و در ماه رمضان و هنگام مراسم حج کاربرد مفیدی از لحاظ سایه ایجاد شده و همین طور خنک نگه داشتن برای استراحت زائران فراهم می آورد. از طرفی پس از نصب این سایبان های متحرک ، زائرین تلفیقی از معماری مدرن و سنتی را در یک قاب مشاهده می نمودند که برای آن ها بسیار جذاب بود.

سقف چادری

سقف چادری

استراکچر و پارچه مصرفی

پروفیل هایی که در ساخت سازه این سایبان ها استفاده شده دارای مقاومت بسیار خوب و تماماً از نوع استیل بوده که برای ساخت قطعه های متحرک از پمپ های هیدرولیک جهت باز و بسته شدن راحت سایبان پارچه ای استفاده شده است. پارچه مصرفی آن از نوع PTFE مقاوم در برابر سرعت باد تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است. این پارچه ها از الیاف پلی استر و با روکش پی وی سی در دو طرف آن تولید شده اند.

کمپانی سازنده پارچه ها با هدف ممانعت ورود اشعه های مضر و گرمای خورشید به زیر سایبان ، از یک لایه ی ویژه در رویه ی بیرونی پارچه بهره برده است ؛ نام این لایه مخصوص Unti UV می باشد که می تواند با دفع کامل اشعه های مضر خورشید همچون فرابنفش ، به سلامت زائرین کمک نموده و از بروز انواع بیماری ها و سرطان های پوستی جلوگیری نماید.

 

سقف چادری

درباره محل اجرای پروژه

مسجد النبی که با نام «مسجد پیامبر» نیز شناخته می‌شود ، دومین مسجدی است که پیامبر اسلام در مدینه پس از مسجد قبا ساخته است و همچنین دومین مسجد بزرگ و مقدس ترین مکان اسلام پس از مسجد الحرام در مکه و در منطقه عربستان سعودی حجاز است. این مسجد در قلب مدینه قرار دارد و یک مکان اصلی زیارتی است که در اختیار خادم الحرمین قرار دارد.

خود محمد در ساخت مسجد نقش داشت. در آن زمان زمین مسجد متعلق به دو یتیم خردسال به نام‌های سهل و سهیل بود و هنگامی که فهمیدند محمد می‌خواهد زمین آن ها را برای ساختن مسجد به دست آورد ، نزد محمد رفتند و زمین را به او هدیه دادند. محمد اصرار داشت که بهای زمین را بپردازد ، زیرا آن ها کودکانی یتیم بودند. بهای مورد توافق را ابو ایوب انصاری پرداخت کرد که بدین ترتیب وقف کننده یا واقف مسجد از طرف یا به نفع محمد شد. همچنین انصاری در سال ۶۲۲ هجری قمری محمد را به محض ورود به مدینه اسکان داد.

 

کاربرد مسجد النبی

این مسجد که در اصل یک ساختمان در فضای باز بود به عنوان یک مرکز اجتماعی ، دادگاه حقوقی و یک مدرسه مذهبی عمل می کرد. در این مسجد سکو یا منبر برافراشته ای وجود داشت که از آن برای افرادی که قرآن تدریس می کردند و همین طور برای خواندن خطبه های حضرت محمد در روزهای جمعه استفاده می شد. حاکمان اسلامی بعدی مسجد را بسیار گسترش داده و به نوبه ی خود تزئین نمودند و دیوارها ، درها و مناره های آن را به نام خود و نیاکانشان نام گذاری کردند.

پس از گسترش در زمان خلیفه اموی ولید اول ، اکنون محل استراحت نهایی محمد و دو خلیفه راشدین اول ابوبکر و عمر بن خطاب است. یکی از برجسته‌ ترین ویژگی‌های این مکان ، گنبد سبز در گوشه جنوب شرقی مسجد است که در اصل خانه عایشه بوده است و مقبره محمد نیز در آن قرار دارد. بسیاری از حجاج نیز برای زیارت گنبد سبز به مدینه می روند.

سقف چادری مسجد پیامبر

مدرنیته شدن مسجد

در سال ۱۹۰۹ میلادی تحت فرمانروایی سلطان عبدالحمید دوم عثمانی ، اولین مکانی در شبه جزیره عربستان بود که دارای چراغ های برق شد. از قرن چهاردهم مسجد توسط خواجه‌ ها محافظت می‌شد. آخرین نگهبانان باقی‌ مانده به درخواست شاهزاده وقت فیصل بن سلمان آل سعود عکس‌برداری شدند و در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها پنج نفر باقی‌ ماندند. این مکان عموماً بدون توجه به تاریخ یا زمان باز است و در دوران مدرن فقط یک بار به روی بازدیدکنندگان بسته شده و آن هم در طول دوران همه‌گیری COVID-19 در سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است.

 

سقف چادری

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام