مقدمه

سایبان پارچه ای به عنوان یکی از شکل های سازه چادری در محل ورودی فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از دلایل این امر ، زیبایی بصری هست که این المان به معماری مجموعه ها اعمال می کند . در این مقاله نمونه هایی از استفاده از سازه چادری به عنوان سایبان پارچه ای بیان شده است.

سایبان پارچه ای در پارک دلفین-هلند

سازه چادری استفاده شده در پارک دلفین های واقع در کشور هلند ، یک سایبان پارچه ای با تلفیق پارچه و چوب می باشد.برای اینکه بتوانند از چوب در اسکلت اصلی استفاده کنند ، آهنار را به صورت قوسی طراحی کرده اند و در نتیجه، قابلیت تحمل بار وارده توسط سطح پارچه به اسکلت را می توانند تحمل نمایند. ترکیب چوب و پارچه، به لحاظ بصری و همخوانی با معماری و محیط اطراف ، نتیجه بسیار جالبی را در برداشته است. لازم به ذکر است این سایبان چادری ، در ورودی پارک دلفین ها نمای جذابی را ایجاد نموده است.

نکته مهم نحوه جمع آوری آب های ناشی از نزولات جوی بود. چون این سایبان پارچه ای به عنوان محل ورود به پارک بود ، لذا بایستی به نحوی مناسب آب ها دفع و زهکشی می شدند که هیچ رطوبتی در محل ورود وجود نداشت.لذا به همین منظور در اطراف سایبان از لوله های زهکشی برای هدایت آب های جاری روی سطح پارچه و انتقال آن به فضای سبز اطراف بهره گرفته شد.

 

در ساخت این سایبان پارچه ای از پارچه پلی استر با روکش دو طرفه پی وی سی استفاده گردید.  این سازه چادری حدودا ۲۱۰ متر مربع را تحت پوشش خود قرار می دهد.

سایبان پارچه ای در ورودی یک جزیره- آلمان

در یکی از جزایر تفریحی متعلق به آلمان ، برای ورودی این محل گردشگری از یک سایبان پارچه ای عظیم بهره گرفته شده است. در این سازه چادری وسیع برای انتقال بارهای وارده ، از قوس های فولادی که توسط کابل های کششی معلق تثبیت شده اند ، استفاده شده است.

 

برای ایجاد هندسه زیبا در این سایبان پارچه ای ، از کابل های کششی فولادی در حاشیه پارچه و همچنین اتصال قوس ها به هم استفاده شده است. لازم به ذکر است این کابلها به ستون های کناری متصل گردیده اند.پارچه مورد استفاده از مارک ferrari بوده و قابلیت عبور نور طبیعی به مقدار ۷ درصد را دارا می باشد . این موضوع بسیار بر مطلوبیت آن می افزاید.

در مورد بحث زهکشی سطح پارچه به لوله هایی به عنوان مجاری انتقال آب متصل هستند و این کار باعث تسهیل در زهکشی نزولات جوی می گردد.با توجه به طراحی و آنچه اجرا گردیده وزن اسکلت این سایبان چادری به ازای هر متر مربع حدود ۱۸ کیلوگرم می باشد.

لازم به ذکر است این سایبان چادری  در مدت ۱۵ روز اجرا گردید . هدف از اجرای این سایبان پارچه ای ، ایجاد یک جاذبه گردشگری به عنوان المان ورودی بود که این مهم محقق گردید و این سایبان به عنوان شاخصترین المان و موضوع گردشگری جزیره مورد توجه گردشگران قرار گرفت. ابعاد این سازه پارچه ای ، ۶۰ در ۴۰ متر می باشد و ماکزیمم ارتفاع آن به ۱۱ متر از سطح زمین می رسد.

 

سایبان چادری متوالی – اسپانیا

در یکی از شهر های اسپانیا، و در یک نمایشگاه ، تصمیم به استفاده از یک مجموعه سایبان پارچه ای جهت نصب در ورودی ، گرفته شد.با توجه به اینکه محدودیت های فضای نمایشگاهی و عبور مراجعان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه وجود داشت و از طرفی امکان اتصال سایبان به ساختمان های اطراف به لحاظ سازه ای مقدور نبود، بایستی از طرحی ویژه استفاده می شد تا نیروهای وارد را به المان های قائم منتقل می کردند . یکی از راهکارها استفاده از المان های قوسی شکل در اسکلت اصلی بود.این سایبان چادری در طولی برابر ۴۰۰ متر طراحی و اجرا گردید. لازم  به ذکر است این سازه چادری متشکل از ۱۳ سایبان چادری بوده به در شکلی بسیار چشم نواز به هم متصل شده اند.

 

 

لازم به ذکر است برای افزودن به جذابیت این سایبان پارچه ای مواج، طرح و نقش های خاصی بر روی پارچه آن اجرا گردید. این موضوع به لحاظ زیبایی بصری و جاذبه گردشگری نقش مهمی را ایفا می کند.

در بحث ایستایی سازه اصلی این سایبان چادری نیز چالش هایی وجود داشت. برای مهار قوس ها ، از المان های موجود و جدید استفاده گردید. از یک طرف این قوس ها به ساختمان های مجاور متصل شدند و از طرف دیگر به ستون های اصلی سازه متصل گردیدند.همچنین کابل های کششی نیز اتصال بین قوس ها و پارچه را برقرار کرده و به ایستایی کل سازه کمک می نماید.

 

مطابق عرف، ابتدا سازه و تمامی کابل های کششی نصب و تثبیت گردیدند و انتها پارچه و کابل های مربوط به آن نصب و تحت کشش قرار گرفتند.پارچه مورد استفاده در این سایبان پارچه ای ، از مارک ferrari  بوده و دارای دو لایه پی وی سی در طرف خود می باشند.

 

سایبان پارچه ای -ورودی شهر- پاکستان

اولین سازه چادری در کشور پاکستان با کاربری سایبان پارچه ای در ورودی شهر اسلام آباد ، پایتخت این کشور طراحی و نصب گردید.این سایبان چادری در ابعاد ۲۵ در۳۰ متر ، مساحتی بالغ بر ۷۰۰ متر را پوشش می دهد.پارچه مورد استفاده از نوع پلی استر با روکش دو طرفه پی وی سی بوده و در برابر تابش نور خورشید و رطوبت بالا بسیار مقاوم و مطلوب است.وزن هر متر مربع این پارچه در حدود ۱۱۰۰ گرم در هر متر مربع می باشد و از این حیث یک سازه بسیار سبک و نوین محسوب می گردد.

سایبان پارچه ای

در ساخت سازه این سایبان چادری از لوله های خم جهت ایجاد جذابیت بیشترو زیبایی معماری استفاده گردید. لذا مهمترین بخش این کار ، ساخت پروفیل هایی با این شرایط بود. به نحوی که سازندگان مجبور به ساخت دستگاه مخصوص خم این لوله ها شدند.

سایبان پارچه ای

برای ایجاد کشش در این سازه غشایی ، از کابلهای کششی در پارچه و اتصال آن به سازه اصلی بهره گرفته شد.پارچه مورد استفاده با توجه به جنس و تار و پود آن ، دارای مقاومت بالایی در برابر تابش مداروم نور خورشید می باشد و از این لحاظ به عنوان یک سایبان پارچه ای دائمی شناخته می شود.

سایبان پارچه ای

 

سایبان پارچه ای در ورودی یک ساختمان – اسپانیا

در ورودی یک ساختمان در محوطه یک محل تفریحی ، احداث یک سایبان پارچه ای در دستور کار قرار گرفت. این سایبان علاوه بر نقش جاذبه گردشگری و نماد معماری ، نقش بسیار مهمی را در برابر تابش مداوم نور خورشید و همچنین بارش باران ( خصوصا با توجه به زاویه بارش باران ) ایفا می کند . شهر سویا اسپانیا به لحاظ بارش باران ، جزو شهر های پر باران محسوب می گردد.

سایبان پارچه ای

با توجه به وجود نمای شیشه ای در ساختمان اصلی و به کار رفتن ستون های پیش ساخته و عدم امکان اتصال ، سقف ها و سایبان های سنتی در اجرا دچار مشکل می شدند. لذا استفاده از یک سایبان سبک، که بار زیادی را به سازه اصلی ساختمان به لحاظ بار مرده وارد نمی کرد ، حائز اهمیت می نمود. درنتیجه یک سایبان چادری با طرح نیم دایره که از دو طرف به سقف ساختمان متصل میشد به عنوان طرح نهایی انتخاب گردید.لازم به ذکر است طول قوس افقی اصلی برابر با ۲۷ متر بوده که برای تثبیت آن از ستوهایی نیز استفاده شده است.

سایبان پارچه ای

پارچه به کار رفته در این سازه چادری ، از مارک ferrari  بوده و دارای مقاومت کششی بالایی ( در حدود ۴۰۰ کیلوگرم در یک نوار پرس شده ) می باشد.. این پارچه دارای روکش پی وی سی در طرف خود میباشد.

 

سایبان پارچه ای

این سایبان پارچه ای دارای مساحتی در حدود ۱۲۰ متر مربع بوده و با توجه به محدودیت های موجود و درنتیجه طرح زیبای آن ، نشان از انعطاف پذیری بالای این نوع سازه چادری می باشد.

سایبان پارچه ای

سایبان پارچه ای

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام