سازه کششی با کاربری سایبان سقف

سازه چادری  با کاربری سایبان سقف فضاهای عمومی بسیار متداول است. دلیل این امر سهولت نصب و سرعت اجرا و عملیاتی شدن سریع فضای عمومی می باشد. یکی از فضاهای عمومی سازگار با سقف های نوین همانند سازه پارچه ای ، استادیوم های ورزشی می باشند. با توجه به قابلیت اجرای این سازه غشایی به عنوان سایبان چادری در دهانه های بزرگ بدون نیاز به ستون ، کاربرد آن در سقف سایبان جایگاه ورزشی دارای مطلوبیت است. انعطاف پذیری سایبان چادری در طراحی و اجرا جزو شاخصه ی اصلی این سایبان پارچه ای نوین محسوب می گردد.

سازه چادری

سایبان چادری در ورزشگاه کشور آلمان

در یکی از استادیوم ها در کشور آلمان در جایگاه تماشاگران ، از یک سایبان چادری با طول ۵۵ و عرض ۱۲ متر استفاده شده است. پایه های اصلی این سایبان شامل ۴ ستون با ارتفاع ۱۳ متر و با قاب هایی با دهانه ۱۸ متر می باشند. اتصال بین اسکلت فولادی و پارچه و ایجاد کشش در پارچه نیز توسط کابل های کششی فولادی تأمین شده است. علاوه بر سازه فلزی اصلی ، از ستون های کوتاه فلزی با ارتفاع ۶ متر در میانه دهانه ها استفاده شده است تا در کنترل حرکت جانبی سازه نقش ایفا کنند. کابل های کششی از جنس گالوانیزه است و توسط پیچ های فشار قوی اتصالات لازم را بین پارچه و پلیت های اتصالی برقرار می کند.

 

سازه چادری

طرح انتخابی

طرحی که برای این پروژه درنظر گرفته شد یک سایبان خطی می باشد که فرمی تکراری را برای این ورزشگاه به نمایش می گذارد. این نوع سایبان ها از چند ستون اصلی تشکیل شده اند که بر روی آن ها خرپاهای فلزی به شکل مثلثی قرار گرفته و جوش می شوند و بدین ترتیب کار انتقال بارهای وارده بر پارچه و بطور کلی سایبان چادری را انجام می دهند. از این طرح بیشتر بعنوان سایبان جایگاه تماشاگران ، جایگاه ویژه یا همان VIP در استادیوم ها و.. استفاده می گردد.

 

سازه چادری

پارچه مصرفی

پارچه استفاده شده از نوع پلی استر با روکش دو طرفه پی وی سی است. در لایه اصلی نیز از یک لایه ی مخصوص به نام آنتی یو وی استفاده شده است. این پارچه از جنس پیش تنیده می باشد تا بتواند در دهانه های بزرگ این سایبان پارچه ای ، تحمل کشش ناشی از بارهای وارده اولیه و ثانویه را دارا باشد. از نکات قابل توجه در این نوع پارچه ها ، قابلیت عبور نور طبیعی در حدود ۷ درصد است که این موضوع سبب روشنایی کافی در طول روز در زیر این سایبان می شود. بطور کلی این پارچه ها از بهم تنیدن الیاف پلی استر تولید شده و دلیل استفاده از لایه ی PVC در دو طرف پارچه به جهت بالا بردن مقاومت آن ها دربرابر نیروهای وارده می باشد ؛ خاصیت کشسانی پارچه ها نیز به همین علت می باشد.

 

سازه چادری

استراکچر و مشخصات فنی متریال مورد استفاده

در ساخت سازه فلزی این سایبان پارچه ای از انواع پروفیل های فولادی در سایزها و ضخامت های متفاوتی استفاده شده است. برای ستون های اصلی از پروفیل فولادی با سایز ۲۲۰ میلی متر و ضخامت ۶ میلی متر بهره برده اند. برای تیرهای اصلی از پروفیل فولادی با سایز ۱۶۸ میلی متر و ضخامت ۴ میلی متر و همین طور برای ستون های میانی از پروفیل لوله با سایز ۱۴۰ میلی متر و ضخامت ۴ میلی متر استفاده شده است. لازم به ذکر است که این پروفیل ها از ورق هایی به نام ST37 تولید شده اند که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

 

ورق مورد استفاده در ساخت پروفیل ها (ST37)

ورق سیاه ST37 از دسته فولاد های مورد استفاده برای مصارف ساختمان سازی به حساب می آید. ورق های سیاه ST37 به دلیل درصد کربن پایین ، استحکام بالایی داشته و در صنعت و ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد. همچنین به دلیل میزان پایین کربن در آن خاصیت جوش پذیری در این نوع ورق بسیار بالاست. از این ورق برای ساخت مقاطع فولادی مثل تیرآهن ، نبشی ، میلگرد ، ورق ، پروفیل و ناودانی مناسب می باشد.

ورق سیاه ST37 یکی از ورق های فولادی کم کربن است که به طور گسترده در صنعت های مختلف خصوصاً در ساخت شاسی و بدنه ی اتومبیل ها ، عمران و مهندسی صنایع استفاده می شود و ﺳﺨﺘﻲ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻤﻲ در مقابل ﺳﺎﻳﺶ دارد. ترکیب شیمیایی این درجه از فولاد شامل کربن به میزانی بین ۱۷/۰ تا ۲/۰(%wt.) می باشد که به دلیل کم بودن میزان آن ، قابلیت جوشکاری مناسبی دارد. ورق فولادی ST37 با عناوین ورق سیاه ST37 و معمولاً با کد دقیق ST37 -2 در ایران شناخته می شود.

 

سازه چادری

درباره محل اجرای پروژه

آلمان با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان، کشوری در اروپای مرکزی است. این کشور دومین کشور پرجمعیت اروپا پس از روسیه و پرجمعیت ترین کشور عضو اتحادیه اروپا است. پایتخت و پرجمعیت ترین شهر این کشور برلین و مرکز مالی اصلی آن فرانکفورت است. بزرگترین منطقه شهری آن نیز شهر روهر می باشد.

آلمان به عنوان یک قدرت بزرگ با اقتصاد قوی توصیف شده است. این کشور دارای بزرگترین اقتصاد در اروپا ، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی و پنجمین اقتصاد بزرگ از نظر PPP است. این کشور به عنوان یک قدرت جهانی در بخش‌های صنعتی ، علمی و فناوری ، سومین صادرکننده و واردکننده بزرگ جهان است. به عنوان یک کشور توسعه یافته ، امنیت اجتماعی ، سیستم مراقبت بهداشتی همگانی و آموزش دانشگاهی بدون شهریه ارائه می دهد. آلمان یکی از اعضای سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا ، ناتو ، شورای اروپا ، G7، G20 و OECD است. این کشور دارای سومین میراث جهانی در سازمان یونسکو می باشد.

 

سازه چادری

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام