سازه های غشایی فضایی

سازه های چادری ؛

همان طور که می دانید سازه های فضا کار با کابری های متفاوتی از سالیان گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اشکال مختلف و نوع ظاهر پوسته ای و جذابیت آن ها به لحاظ زیبایی ظاهری استقبال از آن را گسترده تر می کند. از سویی دیگر طراحی و آنالیز این گونه سازه ها بسیار سخت و پیچیده می باشد. ترکیب سازه های چادری با این روش طراحی ( فضایی ) همخوانی داشته و نتیجه بسیار جالبی را در بر خواهد داشت.

 

سازه های چادری

درباره پروژه

در  یکی از شهرهای هلند طراحی و ساخت سقفی جهت یک آزمایشگاه با تلفیق سازه های فضایی و سازه چادری مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه یک سازه چادری کششی که توسط گره های رأس خود به گره های سازه فضا کار متصل شده و سازه چادری فضایی فوق العاده ای را ایجاد نمود.

طراحی بسیار زیبای تلفیق چندین سازه چادری ساده در کنار هم جهت پوشش این سازه فضا کار در نهایت منجر به ایجاد چشم اندازی بسیار زیبا از این سازه گردید ؛ به نحوی که نورپردازی های آن را تبدیل به یک طرح خاص و کمیاب نمود و با قرار گیری منظم تعداد زیادی فرم سایبان چادری در کنار هم بر روی یک شکل گنبدی ، همخوانی بسیار شگفتی در این سازه پارچه ای بوجود آورده است.

سازه های چادری

سایبان چادری گنبدی

از فواید ساخت این گونه سازه های کششی می توان به استفاده از نور در روشنایی روز به منظور کاهش مصرف برق و ایزولاسیون در برابر بارش باران و تابش نور خورشید و همین طور وزش باد اشاره نمود. مهمترین حسن این سازه ، فضای معماری و چشم انداز مطلوب به جهت جذب گردشگر خواهد بود.

لازم به ذکر است پارچه مورد استفاده در این سایبان فوق العاده از نوع پلی استر با روکش پی وی سی در دو طرف آن بوده که مساحت ۳۰۰۰ متر مربع را تحت پوشش خود قرار داده است. قطر این سازه  برابر با ۵۲ متر است و  بیشترین ارتفاع آن نیز ۱۵ متر می باشد.

 

سازه های چادری

سازه فضاکار چیست؟

همان طور که می دانید در علم مهندسی برای ساخت یک ساختمان بر اساس هدف ساخت آن از سازه های مختلف با خواص و کاربردهای بسیار متفاوت استفاده می کنند. یکی از این سازه ها سازه فضا کار است. شاید قبلاً نام این نوع سازه را شنیده باشید و این سوال برای شما پیش آمده باشد که سازه Space Worker دقیقا چیست و در کدام ساختمان ها به عنوان سازه اصلی استفاده می شود. پس برای دست یافتن به جواب این سؤالات با ما همراه باشید.

 

سازه های فضا کار چیست؟

سازه فضا کار به سازه هایی اطلاق می شود که دارای ساختاری سه بعدی ، سبک و خرپایی هستند و مانند میله های کوچکی بوده که دقیقاً بر اساس میزان فشار مورد نیاز خود ساخته شده و به اشکال مختلف هندسی بسیار زیبا و کاربردی متصل می شوند. در مکان های مختلف به عنوان مثال در نمایشگاه ها ، پارک ها و مناطق تفریحی ، پاساژهای بزرگ خرید و غیره قابل اجراست.
هر قطعه از ساختار فضاکار یک قاب نامیده می شود. از این نوع سازه به عنوان پوششی زیبا به خصوص برای فضاهای بزرگ استفاده می نمایند. مقاومت این سازه ها با محاسبه بارهای خمشی وارد شده به سازه تعیین می شود که به دو قسمت بارهای کششی و فشاری در امتداد هر پایه یا قاب منتقل می شود.

 

سازه های چادری

نحوه طراحی سازه های فضاکار

قاب های این نوع ساختار زیبا معمولاً با استفاده از ماتریس های پیچیده طراحی می شوند. ویژگی این نوع ماتریس در فضای معماری گوشه ای مجزا برای طراحی بهتر و در نهایت طراحی دقیق تر روی کاغذ در حین اجرای پروژه است. در واقع درجه انحنای این سازه به قدری زیبا و زیاد است که با اتصال به اندازه کافی قوی می توان انحراف زاویه ای را کاملاً نادیده گرفت و محاسبه را ساده کرد. ساده ترین شکل خرپاهای فضایی صفحات افقی هرمی مربعی و مستطیلی هستند که از نوارهای فولادی آلومینیومی یا لوله های فولادی ساخته شده اند.

تقریباً همه فریم ها بارهای مشابهی را از هر طرف دریافت می کنند که به تعادل سیستم کمک می کند. از دیدگاه فنی ، ماتریس طراحی این نوع سازه را ماتریس برداری همسانگرد یا عرض هشت واحد خرپایی می نامند. ساختار سفینه فضایی ترکیبی از علم و هنر مهندسی است که کاربردهای زیادی در ساختمان های مدرن دارد. این سیستم ها اغلب در سقف هایی با دهانه های بزرگ در ساختمان های تجاری و صنعتی استفاده می شوند.

 

سازه های چادری

انواع سازه های فضایی

حال که تا حدودی متوجه شدید ساختار فضا کار چیست ، بهتر است انواع آن ها را نیز بشناسید. به طور کلی سازه های فضا کار به دو دسته منحنی و متوالی تقسیم بندی می شوند. در زیر این دو نوع را با جزئیات بیشتری توضیح می دهیم :

پوشش سازه های فضا کار : این سازه های فضایی دارای زیرساختی مسطح بوده و حالتی دال مانند دارند. انحراف دال توسط میله های افقی منتقل شده و نیروی برشی توسط اعضای مورب پشتیبانی می شود.
قوس های بشکه ای : این نوع قوس دارای مقطعی از یک قوس ساده است. معمولاً در این نوع سازه ها اسپیس فریم برای پایداری و استحکام سازه نیازی به استفاده از مدول های چهار ضلعی یا هرمی ندارد. در نتیجه ساختار ساده تر و کاربردی تر در نظر گرفته می شود. زیرا ترکیب گنبدهای کروی و منحنی دیگر معمولاً به استفاده از مدول های چهار ضلعی یا هرمی و پشتیبانی اضافی از صفحه زیرین برای استحکام ساختاری نیاز دارند.

سازه های چادری

کاربرد ساختار فضا کار

نمونه های دیگری که به عنوان اسپیس فریم طبقه بندی می شوند عبارتند از: سازه های فلزی مشبک ، سازه های پارچه ای و سازه های پنوماتیک که در شرایط زیر استفاده می شوند :

سازه های تجاری و صنعتی
چراغ قوه های بزرگ شهری و پخش کننده های نور
کلاه ایمنی زیبا
نمایشگاه ها
زمینه های ورزشی
فروشگاه ها

 

سازه های چادری

مزایای سازه فضاکار

یکی از مزایای اصلی این نوع ساختار استخوانی سه بعدی ، سادگی است. طبقه بندی مصالح به کار رفته در ساخت این نوع سازه ها به گونه ای است که روش حمل بار به صورت کشش محوری یا فشاری می باشد. بنابراین در هر محصول از تمامی مواد به طور کامل استفاده شده است. علاوه بر این ، در حال حاضر اکثر اسپیس فریم ها از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند که وزن کل پروژه را به میزان قابل توجهی در مقایسه با فریم های فولادی کاهش می دهد.

این امر به ویژه برای سقف های بلندمدت که به قاب ها و اتصالات گسترده در بهترین علم طراحی و مهندسی از نظر اقتصادی و مقاومت مصالح نیاز دارند، مهم است. از طرفی قطعات سازه و اسپیسرها اغلب در کارخانه تولید انبوه می شوند تا از نظر کیفیت و مهندسی به طور کامل و یکنواخت بازرسی شوند تا برای استحکام و زیبایی مورد علاقه مهندسان و سایر کاربران آماده شود.

در واقع قطعات این سازه واحدهای پیش ساخته ساده ای هستند که اغلب دارای ابعاد و اشکال استاندارد کارخانه هستند و ساخت و انتقال به محل پروژه برای پروژه مورد نظر آسان است. چنین قطعاتی برای حمل و نقل سبک هستند و قابل حمل و نقل و مونتاژ سریع در محل توسط کارگران نیمه ماهر است. در نتیجه از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته می شود. جالب اینجاست که اگرچه بخش هایی از این سازه ها سبک هستند، اما بسیار مستحکم هستند

 

سازه های چادری

علت استحکام بالای سازه های فضا کار

دلیل استحکام آن عمدتاً به دلیل حالت سه بعدی و مشارکت کامل عناصر قطعه برای مقاومت در برابر نیروی خارجی است. طراحان از این ویژگی برای مقاومت سازه در برابر بارهای متمرکز نامتقارن یا بسیار سنگین استفاده می کنند. علاوه بر این، اگرچه بسیار مقاوم هستند، اما انعطاف پذیری زیادی برای طرح های خاص و پوزیشن های پست دارند.

سازه فضانوردی اگرچه مزایای زیادی دارد اما محدودیت هایی نیز ایجاد می کند و نقصی که می توان آن را عیب اصلی این نوع سازه ها دانست، نیاز به تولید فولاد بیشتر برای ساخت این نوع سازه است. از سوی دیگر، به دلیل افزایش قیمت زغال سنگ کک، مواد اولیه مصرفی، محدودیت های دولت در تولید فولاد به دلیل آلودگی و اثرات منفی بر محیط زیست، تولید فولاد بیشتر از طرح های سازه فضانوردی امکان پذیر نیست. و مشکلاتی در تولید قطعات سازه فضانوردی ایجاد می کند و اجازه نمی دهد این سازه ها به صورت گسترده مستقر شوند.

 

سازه های چادری

درباره محل اجرای پروژه

هلند کشوری است واقع در شمال غربی اروپا با قلمروهای ماوراء بحری در دریای کارائیب. هلند بزرگ ترین کشور در بین چهار کشور تشکیل دهنده پادشاهی هلند می باشد. این کشور از دوازده استان تشکیل شده است. از شرق با آلمان ، از جنوب با بلژیک و از شمال و غرب با خط ساحلی دریای شمال همسایه است. این کشور در دریای شمال با بریتانیا ، آلمان و بلژیک مرزهای دریایی مشترک دارد. زبان رسمی این کشور هلندی است و فریزی غربی به عنوان زبان رسمی ثانویه در استان فریزلند متداول است. هلندی ، انگلیسی و پاپیمنتی در قلمروهای کارائیب بعنوان زبان رسمی شناخته می شوند.

 

سازه های چادری

تماس با ما

شرکت سازه چادری کاوشکام تولید کننده انواع آلاچیق چادری ، سایبان ماشین ، سایبان استخر و سقف متحرک و ثابت انواع سازه چادری است. این شرکت با تمرکز بر کیفیت و اجرای دقیق با توجه به نیاز مشتری تلاش می کند پروژه را با بهینه کردن هزینه برای مشتریان گرامی به صرفه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان ، لطفاً با ما تماس بگیرید :

۰۹۱۲۷۰۹۱۵۸۵ مهندس عبداللهی (مدیرعامل)

۰۲۱۲۸۴۲۵۲۵۰ دفتر مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Buttonتماس با کاوشکام